Min lokala hjälte

Kaoset i Ropsten ska bort

Pendlarnas klagomål på ersättningstrafiken bar frukt. Den 15 december ska hållplatserna vara flyttade.
Pendlarnas klagomål på ersättningstrafiken bar frukt. Den 15 december ska hållplatserna vara flyttade.
En strid ström av klagomål på situationen i Ropsten har kommit in till SL och Lidingö stad sedan ersättningstrafiken drog i gång.

Nu har de inblandade bestämt att hållplatserna ska flyttas för att avhjälpa kaoset.

Ända sedan bussar ersatte Lidingöbanan har trafiksituationen i Ropsten varit ett problem. Lokaltidningen Mitt i har tidigare skrivit om att SL och Lidingö stad fått in mängder med klagomål.

Den största anledningen till irritation har varit att ersättningsbussarna fastnar bakom bilarna i rondellen och att resenärerna i och med detta blir försenade.

Många resenärer tycker också att ersättningsbussarnas hållplats ligger dåligt till så att de som ska åka tvingas springa över bilvägen.

Förra veckan satte sig representanter för SL, Lidingö stad, Stockholms stads trafikkontor, Keolis och Arriva ner vid förhandlingsbordet. Det man kom fram till var att disponera om i terminalen så att ersättningsbussarna får nya hållplatser.

– Tanken är att vi flyttar ut en av de vanliga bussarna, nummer 76, till Gasverksvägen så att ersättningsbussarna kan flytta närmare tunnelbanan. På det sättet kommer inte bussarna att fastna i köer och bilarna behöver inte tampas med bussar, säger Erik Hammarström, trafikplanerare på Stockholms stad.

Entreprenören Arriva som kör ersättningstrafiken åt SL har länge velat få till en sådan här lösning. De menar att ersättningsbussarnas nuvarande placering är olycklig.

– Det är hårt tryck i Ropsten och terminalen är trång. Men genom att flytta en av de vanliga bussarna kommer ersättningsbussarna att kunna utnyttja kollektivtrafikkörfältet och inte behöva köra i rondellen, säger Lars-Henrik Larsson, trafikplanerare på Arriva.

I dag kan inte hållplatsen där buss 76 stannar ta emot ledbussar. Men nu ska man bygga om refugen närmast tunnelbanan så att även ledbussar kan använda hållplatsen.

– Buss 76 är aldrig en ledbuss och därför har den fått använda hållplatsen. Men de andra bussarna är ofta ledbussar. Det här är en provisorisk lösning så det borde inte vara så komplicerat att ordna, säger Lars-Henrik Larsson.

Målet är att bussarna ska flytta till de nya hållplatserna den 15 december.

Pernilla Dufström, chef för tekniska förvaltningen, menar att det är bra att pendlarna kommer att gå av närmare tunnelbanan.

– Då slipper vi den strida ström av människor som går över gatan. Det finns många bra effekter av att få in bussarna i terminalen men den viktigaste är att de kommer att kunna använda kollektivtrafikkörfälten över bron, säger hon.

Den ordinarie busstrafiken körs av Keolis, som accepterar att deras bussar nu får flytta på sig.

– Det är begränsad kapacitet på terminalen men målsättningen är att underlätta för alla resenärer, säger Johan Nordfjäll på Keolis.

Fakta

SL tog till sig av kritiken

SL har fått många klagomål på ersättningstrafiken. Resenärerna har varit missnöjda både med situationen i Ropsten och hur busslinjerna fungerat.

När det gällde busslinjerna tog SL till sig av synpunkterna och gjorde om dem. Den sista september slogs ersättningslinjerna 21L och 21X ihop till en: linje 21. Direktlinjerna 21R och 21X går under rusningstrafik.

I fredagens Lidingö Tidning framgick att 188 nya klagomål på trafiken kommit in efter omgörningen.