Kapade Nordeakonto – tog ut miljon

De förfalskade en legitimation och lyckades lura till sig drygt en miljon kronor från en privatpersons Nordeakonto.

Nu har tre män dömts till fängelse.

De tre dömda, två män från Fisksätra, 25 och 62 år, och en man från Bromma, 44 år, har enligt domen i Stockholms tingsrätt från juli till 17 augusti i år haft tillgång till en mans Nordea-konto och sålt fondandelar mannen ägde för 1,5 miljon kronor.

25-åringen från Fisksätra har enligt åklagaren haft en styrande roll.

Bedragarna har fått kontroll över Nordea-kontot med hjälp av ett förfalskat körkort.

En av de dömda, 44-åringen, tog kontakt med Nordea och utgav sig för att vara mannen som innehar kontot. 44-åringen lyckades att höja gränsen som reglerar hur stora summor som gick att föra över från kontot under en enskild dag, från 250 000 till en miljon kronor.

Samma dag köpte 44-åringen tre kilo guld för 958 140 kronor hos ett ädelmetallföretag.

Varför mannen som innehar Nordea-kontot, en man från Skåne, blev offer för bedragarna är inte känt, enligt åklagaren Anita Kjellén:

– Det framkom inte hur dom kände honom. Jag vet inte om de valde honom av en slump.

Mannen vars identitet kapats säger i polisförhör att han och hans fru inte slarvat med säkerhetskoder och nycklar till bankkonton. Han fick reda på bedrägeriet när ett kreditbolag som fått in en låneansökan i hans namn ringde.

Fisksätraborna och Brommabon döms till ett års fängelse vardera för grovt bedrägeri respektive medhjälp till grovt bedrägeri. Enligt domen nekar de tre till brott.

Åklagaren Anita Kjellén välkomnar domslutet:

– Jag är rätt nöjd med domen och att dom dömdes.

Nordea vill inte kommentera domen:

– Vi kommenterar inte av princip enskilda händelser som den här domen handlar om, säger Magnus Nelin vid Nordeas presstjänst.

Kan Nordeas bankkunder känna sig trygga?

– Det kan man vara. Vi har väldigt bra säkerhetssystem och upptäcker när något är fel.

På Svenska bankföreningen, som företräder bankerna i Sverige, säger Lena Barkman, informationsansvarig, att de aldrig kommenterar enskilda fall.

– Bankerna lägger ned väldigt stora resurser för att man ska känna sig säker. Att alla kunder ska känna sig trygga är grundförutsättning.

Hon säger generellt att enskilda kunder har ansvar för sina pinkoder och att inte slarva med dessa och lämna ut dem till andra. Om det är enda möjligheten att kringgå bankernas säkerhetssystem kan Lena Barkman inte svara på.

– Alla banker har olika säkerhetslösningar. Det måste banken svara på.

Mitt i har sökt advokaterna till de två Fisksätraborna.