Karin väntar ännu på ursäkt

Trots att månader gått har Keolis ännu inte bett Vaxholmsbon Karin Malm, 82, om ursäkt.

Ändå lovade företaget att höra av sig efter skräckfärden.

I oktober lovade entreprenören Keolis som kör buss åt SL att höra av sig till 82-åriga Vaxholmsbon Karin Malm. Detta efter att hon blivit utskälld efter noter av en av företagets chaufförer och dessutom skadats.

Men trots att nästan två månader gått har hon ännu inte hört av företaget.

– Det visar väl hur illa de behandlar sina passagerare. Jag är väldigt besviken. De hade bara behövt ringa upp och be om ursäkt, säger Karin Malm som fick skäll för att hon hade rollator och var ”för långsam”.

Hon berättar att det tog fyra veckor innan skadan hon ådrog sig i samband med resan var återställd.

När Lokaltidningen Mitt i talade med Keolis i oktober lovade man att gå till botten med det inträffade och att återkomma till Karin. Så blev det inte.

En händelse i slutet av november visar att Karins upplevelse inte är unik. När 85-åriga Åkersbergabon Irma Söderkvist skulle åka med buss 629 från Svinninge blev hon också utskälld av bussföraren.

– Han kallade mig ”jävla kärring” och skrek ”åk färdtjänst”, säger hon.

Enligt henne ville chauffören först inte öppna bägge dörrarna så hon kunde komma ombord med käpp och shoppingvagn.

Irmas önskemål gjorde föraren så arg att hon bara vågade åka en hållplats, trots att hon hade lång väg hem. Föraren ska också ha sagt att han inte tänkte stanna bussen nästa gång han såg henne.

– Jag kände mig så kränkt och chockad. Jag är bypassopererad och har pacemaker och kunde dött av behandligen.

– Det låter helt oacceptabelt, säger Johan Nordfjäll, pressesekreterare på Keolis som även lovar att undersöka vad som hände med ursäkten till Karin Malm.