ANNONS

Kårstabor vill ha en buss till Söderhall

87 minuter till Östra station är inte en okej restid för Kårsta­borna när Roslagsbanan byggs om. Det anser flera Kårstabor, som vill att Arriva sätter in bussar till Söderhall.
ANNONS

– Kårstaborna är desperata. De som pendlar kan få upp till fem timmars resväg per dag med ersättningsbussarna, säger Kårstabon Ingrid Kreuger.

Det hon syftar på är den buss som planeras att gå från Kårsta och Ekskogen mot Östra station när Roslagsbanan stängs av under ett halvår i sommar och i höst.

Från Kårsta ska ersättningsbussen till Östra station ta 87 minuter, i stället för dagens 48 minuter med Roslagsbanan.

Därför tycker Ingrid Kreuger att Arriva ska underlätta för resenärerna genom att sätta in regelbundna anslutningsbussar från Kårsta och Ekskogen till Söderhalls trafikplats.

Från Söderhall kan Stockholmspendlarna sedan hoppa på Norrtäljebussen mot Östra station.

Förslaget, som skulle innebära cirka 50 minuters resväg i stället för 87 minuter, uppskattas av pendlaren Klas Törd.

Han pendlar mellan Stockholm och Ekskogen, en resa som med ersättningsbussen på 87 minuter skulle ta 4,5 timmar varje dag, tur och retur.

– Det är jättebra att de rustar upp Roslagsbanan. Men de snålar med ersättningsbussarna. Det handlar om ett halvårs resor, inte en vecka, säger Klas Törd.

Arriva, som sköter ersättningstrafiken åt SL, har viss förståelse för pendlarna.

ANNONS

Därför kommer de låta buss 665 mellan Kårsta och Söderhall gå oftare i rusningstid. I dag går den bussen med 1,5 timmes mellanrum på morgonen.

– Vi är inte klara med den nya tidtabellen än, säger Tomas Hedenius på Arrivas presstjänst.

Men buss 665 stannar inte vid Ekskogen.

Därför får beskedet ingen effekt för pendlaren Klas Törd, som jobbar kvällspass i Ekskogen och därför inte kan dra nytta av utökningen.

Han, och Kårstabon Ingrid Kreuger, skulle önska att Arriva satte in särskilda anslutningsbussar till Söderhall, från både Kårsta och Ekskogen, under en större del av dagen.

– När Roslagsbanan varit inställd tidigare så har pendlarna kunnat ta anslutningsbussar till Söderhall. Det har fungerat, säger Ingrid Kreuger.

Kommunens politiker har blivit informerade av SL om hur ersättningstrafiken ska fungera. Kårstabussarna har dock inte varit uppe på agendan och därför tycker kommunalrådet Örjan Lid (M) att Kårstaborna ska lämna in sitt förslag till kommunen.

– Vi ska hjälpa alla invånare, säger han.

ANNONS