Kasinoreklam upprör i kollektivtrafiken

Göran Svanberg är emot spelreklamen i kollektivtrafiken. "Oansvarigt!"
Göran Svanberg är emot spelreklamen i kollektivtrafiken. "Oansvarigt!"
Den nya spellagen gör det möjligt för kasinobolag att annonsera i kollektivtrafiken.
Beslutet har kritiserats och resenärer rasar mot annonserna.
– Vad är näst? Reklam för cannabis? undrar en resenär.
Bland Lidingöresenärer går åsikterna isär.

”Vinsten på kontot innan nästa station” – det är ett av budskapen på affischerna som de senaste veckorna har dykt upp i Stockholms kollektivtrafik. Sedan årsskiftet får resenärerna vänja sig vid en helt ny typ av reklam – för nätkasinon.

Annonserar 40 gånger – i ett tåg

I ett tåg mot Ropsten sitter sammanlagt 31 annonser för Ninja Casino i tåget, alla med budskapet ”Vinsten på kontot innan nästan station”. I ett annat tåg, mot Mörby centrum, sitter sammanlagt 40 annonser för Ninja Casino med samma budskap.

Förutom annonserna i tågen rullar reklamen också på digitala skärmar längs perrongerna och flera större affischer finns uppsatta med budskapet om snabba uttag. Kampanjen syns även på bussar och pendeltåg.

Spelreklamen finns överallt.

Oklarheter i nya lagen

Enligt den nya lagen om spelreklam gäller ”krav på måttfullhet vid marknadsföring av spel” men vad det innebär är oklart.

Clear Channel, företaget som sköter reklamen åt SL, har själva satt upp konkreta riktlinjer för vad som innebär måttfullhet.

Där står det bland annat att endast spelbolag med licens av Spelinspektionen får lov att annonsera, dessutom ska max 20 procent av reklamutrymmet i varje annonsmiljö utgöras av spelreklam.

I SL:s egna riktlinjer från 2017 står inget om spelreklam. Men SL:s ytor får inte bestå av reklam för alkohol eller tobak. Inte heller reklam som kan uppfattas som stötande eller omoralisk accepteras.

Lidingöbornas åsikter går isär

Mitt i åker till Ropsten för att se vad Lidingöresenärerna tycker om reklamen.

– Den är bra, alla har rätt att marknadsföra sig, säger Johan Öman som står och väntar på Lidingöbanan.

Medresenären Göran Svanberg håller inte med.

– Man bombarderas av den. Även i TV, radio och i sociala medier. Det är fler som är spelberoende än som är alkoholister. Det drar i gång samma belöningssystem. Det är oansvarigt med den här reklamen. Jag blir arg faktiskt, säger han.

”Vad är näst? Reklam för cannabis?”

Förutom resenärer som Mitt i Stockholm har pratat med har sju kritiska synpunkter kommit in till SL under perioden.

”Det är en vedervärdig kampanj som vänder sig till människor som ofta har svåra problem med spelmissbruk. Extra cyniskt i januari månad då många sitter trångt ekonomiskt. Bort med spelreklam i vår gemensamt skattefinansierade kollektivtrafik!”  står det i en av synpunkterna.

I en annan står det:

”Vad är näst? Reklam för cannabis?”

Anmäldes av L-politiker

Kasinoreklamen i tunnelbanan har också fått politiker att reagera.

Den liberala landstingspolitikern Sara Svanström har anmält spelreklamen till Reklamombudsmannen, rapporterade Stockholm Direkt.

Ninja Casino har också stämts av Konsumentombudsmannen, KO, i ett pågående mål. KO anser att kasinot brutit mot lagen om måttfullhet.

Trots kritiken sitter en kampanj med samma budskap uppe i Stockholms kollektivtrafik sedan 20 januari.

VD:n: ”måste få marknadsföra vår USP”

Ninja Casino själva menar att de måste få marknadsföra sin affärsidé.

– Oavsett om det är vi eller någon annan som har en USP måste man kunna marknadsföra det. För oss har det alltid handlat om snabbhet och smidighet, vi har en historia av att aldrig marknadsföra oss med freespins och bonusar, säger Ninja Casinos vd Joacim Möller till Resumé.

Mitt i följer branschorganisationen Tidningsutgivarnas rekommendationer för spelannonser. Det handlar om kontroll av avsändaren, obligatoriska krav och allmän utformning för annonserna, till exempel tillåts endast annonser från spelbolag med licens.

Fakta

Nya riktlinjer för spelreklam i tunnelbanan

Clear Channel, företaget som sköter reklamen åt SL, har själva satt upp regler för vad ”måttfullhet” innebär när det gäller spelreklam. Kriterierna utgår från Spelbranschens riksorganisations (SPER) etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring av spel om pengar.

  • Endast tillåta reklam från bolag som har licens hos Spelinspektionen.
  • Maximalt 20% av reklamutrymmet i varje annonsmiljö utgörs av spelreklam. Med annonsmiljö menas till exempel en enskild tunnelbanestation.
  • Utesluta ytor utanför skolor, idrottsplatser och kända beroendekliniker från spelreklam.
  • Begränsa vilken typ av terminologi och grafiskt uttryck som får användas i annonserna.
  • Införa obligatorisk information om åldersgräns för spelande, hänvisning till Stödlinjen samt rekommendation om ansvarsfullt spelande.
  • Ej tillåta specialformat som kan uppfattas särskilt kraftfulla, såsom invändigt helfolierade tågvagnar eller hela tunnelbanestationer.
  • Införa särskilda interna processer för förhandsgranskning av annonsmaterial från spelbolag.
Källa: Cleas Chanel