KD öppnar för fler båtlinjer

Nu vill Kristdemokraterna se fler pendelbåtlinjer, bland annat till Ropsten.

Men på SL påpekar man att mer båttrafik kräver en större flotta vilket kan bli dyrt.

Kristdemokraternas nya förslag gäller fyra nya linjer för båttrafik, bland annat en mellan Slussen, Nacka och Ropsten. En sådan linje skulle innebära att Lidingöborna kan spara massor av tid, anser Karl Henriksson som sitter i Stockholms läns landstings trafiknämnd.

KD vill också att Waxholmsbolaget och SL integrerar sina biljettsystem fullt ut.

– För en pendlare handlar den viktigaste frågan om att man ska kunna använda SL-kortet när man reser kollektivt. Först då kan man på allvar börja använda Stockholms vattenvägar till kollektivtrafik, säger Karl Henriksson.

Han hoppas att de nya linjerna på Saltsjön och i Mälaren ska introduceras nästa år.

Enligt pressekreteraren Jesper Petterson på SL reser fler och fler med ”Sjö­vägen”, pilotprojektet med en båtlinje mellan Dalénum på Lidingö och Nybrokajen, via Nacka. En anledning är att man faktiskt kan resa med SL-kortet på båtarna.

Fler linjer kan på sina håll motiveras, menar Jesper Petterson, men för att det ska bli effektivt med pendelbåtar måste turtätheten vara hög.

– Det blir väldigt resurskrävande, med en väldigt stor flotta, och båtarna måste också uppfylla alla miljökrav, säger han.

Kommunalrådet Paul Lindquist (M), säger att man generellt sett är positiv till mer pendelbåtstrafik. Han tycker ”Sjövägen” fungerar bra men skulle vilja att båten tog vägen via Fjäderholmarna också – åtminstone på sommaren.

– Sedan tycker inte vi att man ska införa mer båttrafik bara för sakens skull, utan bara där det verkligen finns ett behov, säger Paul Lindquist.

Fakta

Fyra förslag

Kristdemokraterna i landstingets trafiknämnd vill utöka trafiken med följande linjer:

Slussen–Nacka strand–Telegrafberget–Frihamnen–Ropsten.

Slussen–Nybroviken.

Nybroviken–Fotografiska museet.

Ekerö–Gröndal–Slussen.