Kent fick ta tag i sopeländet själv

Klagomål på sopor som inte hämtas har ökat.

På Lustgårdsgatan 7 på Kungsholmen fick grannarna nog efter en månad.

– Vi rullade hit två sopcontainrar men de blev proppfulla direkt, säger Kent Gagervall.

I snökaoset i december slutade sopbilen komma. Inte förrän förra helgen kom företaget Renonorden för att hämta sophögen som byggts upp.

Ett par gånger i veckan ringde Kent Gagervall och hans sambo till Stockholmshem för att felanmäla sophämtningen. Men inget hände. Containern där grannarna på Lustgårdsgatan 7 slänger sopor fylldes till bredden och påsarna spred sig ut på marken.

– Vi tänkte att snart väntar en råttinvasion. Så vi fixade svarta sopsäckar som vi ställde dit och på bygget intill hittade jag två gröna containrar som jag drog fram, säger Kent Gagervall.

Vad som gått fel med sophämtningen under januari kan man inte riktigt svara på från Stockholmshems sida. Men att det kunde bli fullt i sopnedkastet under julhelgen räknade man med, varför man enligt Olof Klingvall, marknadskommunikatör, ställde dit de gröna containrarna till de boende, inte till bygget.

– Det har blivit en miss i hämtningen, men jag kan inte svara på varför. Det är alltid en risk för framkomlighetsproblem vid nybyggnation som det är här, säger han.

Renonorden menar att det var snön som hindrade dem från att hämta soporna.

– Snövallar trycktes upp mot skåpen och mot de dockor som vi måste komma åt för att kunna tömma. De som skottar har inte alltid koll på var de kan lägga snön, säger Peter Ekholm vd på Renonorden.

Det var fler som irriterade sig på att soporna inte hämtades förra året. Klagomålen i staden ökade med 3 000 i fjol jämfört med 2011.

Men Marita Söderqvist, avdelningschef på trafikkontorets avfallsavdelning, tycker inte att ökningen är anmärkningsvärd.

– Vi gör fyra miljoner hämtningar om året så 13 000, som under 2012, är några promille, säger hon.

Framförallt gällde klagomålen i fjol hämtningen av matavfall. Ett kampanjerbjudande från staden som långt fler än beräknat nappade på.

– Det var en helt otrolig ökning av anmälningar. Vi hade räknat med en uppgång, men inte en så drastisk som nu. Entreprenören hade inte tillräckligt med bilar och kärl. Vi gick från 2 200 hämtningar till 6 000, säger Marita Söderqvist.

Enligt henne ska man nu ha hunnit i kapp med hämtningarna.

Kent Gagervall och hans sambo ringde ett par gånger i veckan om sopproblemen – ändå tömdes de inte förrän förra helgen.Foto: Hannah Modigh.

Vi tänkte att snart väntar en råttinvasionkent gagervall

Fakta

Klagomål på sophämtningen

13 000 klagomål på sophämtning rapporterades in till trafikkontoret under 2012 jämfört med 10 000 under 2011.

På Kungsholmen var de boende på Fleminggatan, Kronobergsgatan och Hantverkargatan flitigast på luren till stadens kontaktcenter.

På Kungsholmen står företaget Renonorden för sophämtningen.

Källa: Trafikkontoret