Keolis förslag på nya busslinjer sågas

En ny sträckning för 62:an skulle försämra för mycket, anser trafikförvaltningen.
En ny sträckning för 62:an skulle försämra för mycket, anser trafikförvaltningen.
SL och Keolis håller just nu på och stöter och blöter två varianter av hur innerstans busskarta ska se ut.

Men Keolis förslag får nobben på de allra flesta punkterna.

I våras skrev Lokaltidningen Mitt i om Keolis förslag att rita om busskartan – och det rejält. I förslaget framgick bland annat att Keolis ville ändra på ett stort antal innerstadslinjer.

Nu har trafikförvaltningen gått igenom planen, och de flesta förslagen möter kritik. Anledningen är främst att de inte är kompatibla med den stomnätsplan som landstingets politiker redan har klubbat.

Keolis föreslog bland annat att trafiken till Fredhäll skulle förändras. I deras förslag slutade 62:an från city att trafikera Fredhäll, och en linje 41 skulle i stället ersätta trafiken där.

– 62:an är en gammal linje som skulle få en ny sträckning, och linje 41 skulle knyta ihop nya områden på Kungsholmen, säger Mats Westerberg, Keolis projektledare för nya linjenät.

Men trafikförvaltningen tycker att det är ”tveksamt om försämringen för Fredhäll är accepterbar”. De skriver också att den föreslagna linje 41 ”inte upplevs som optimal”.

Trafikförvaltningens bedömning är inte mildare över det förslag som förmodligen resulterade i hurrarop bland Hornsbergsbor, där en helt ny stombusslinje 5 mellan Moa Martinssons torg och Karolinska sjukhuset skulle införas.

– Västra Kungsholmen är ett otroligt expansivt område och behöver mer busstrafik, säger Mats Westerberg.

Trafikförvaltningen å sin sida skriver att busslinje 5 som föreslås har en ”ologisk linjesträckning”, men att det emellertid finns ”vissa mindre fördelar” med dragningen.

De menar att det räcker med rödbussar, som har färre avgångar, i området.

– Det har med vår trafikförsörjningsprognos att göra. I det området är det inte så långt till tunnelbanan, säger SL:s pressinformatör Lovisa Åbom.

Fakta

En helt ny stombusslinje skulle införas

Keolis ville införa en ny stombuss 5 som skulle gå Moa Martinssons torg-Thorildsplan-Fridhemsplan-T-centralen-Kungsträdgården-Stureplan-Odenplan- Karolinska sjukhuset. När Haga-staden är färdigbyggd var tanken att linjen skulle dras genom det nya området.

Keolis föreslagna busslinje 41 skulle gå Nordenflychtsvägen-Kristineberg-Fridhemsplan-Norr Mälarstrand-Odenplan-Ruddammen.