Keolis nya busskarta får tummen ner av SL

SL och Keolis håller just nu på och stöter och blöter två varianter av hur innerstans busskarta ska se ut.

Men Keolis förslag får nobben på de allra flesta punkterna.

I våras skrev Lokaltidningen Mitt i om entreprenören Keolis förslag att rita om busskartan – och det rejält. I förslaget framgick bland annat att Keolis ville ändra på 14 Östermalmslinjer.

Nu har landstingets trafikförvaltning (SL) gått igenom planförslaget, och de flesta idéerna möter någon form av kritik. Anledningen är främst att de inte är kompatibla med den stomnätsplan som landstingets politiker redan har klubbat.

– Det är vår stomnätsplan som gäller tills annat är bestämt, säger Jesper Pettersson, pressekreterare på SL.

Keolis vill bland annat rikta om fler röda bussar så att de kör ner till Norra Djurgårdsstaden för att tillgodose behovet av kollektivtrafik i den nya stadsdelen.

Men SL vill i stället att det ska satsas vidare på deras stomnätsplan som bland annat innebär att en blåbuss med nummer 6 i framtiden trafikerar Norra Djurgårdsstaden. Och om detta sker behövs inte de tre röda bussarna som Keolis vill se i den nya stadsdelen.

När kan sexan börja köra till Norra Djurgårdsstaden?

– Det finns inget datum bestämt ännu för det. Överhuvudtaget är inget bestämt när det gäller bussplanerna utan det är en pågående process. Men vi siktar på att kunna ge besked om hur det blir innan årsskiftet, säger Jesper Pettersson.

Tills dess att besked om buss 6 offentliggörs kommer dock busslinje 73 att börja trafikera Gasverksvägen i december.

När det gäller rutterna för de nuvarande blåbussarna vill Keolis bland annat förlänga tvåans buss upp till Frescati.

Ett förslag som SL tycker är helt okej, men att det ändå behöver utredas vidare.

Och vad avser fyran och ettans buss verkar det peka mot att det kan bli omstridda förändringar. Ettan slutar enligt SL:s stomnätsplan nämligen i framtiden att köra på Gärdet och fyran blir spårvagn. Där har inte heller Keolis några invändningar.