Nyligen hölls det traditionsenliga Draknästet i Turebergshuset, där elever som driver UF-företag på gymnasiet får öva på nätverkande och även pitcha sin affärsidé framför en jury med representanter från kommunen och från näringslivet.

– Eleverna växer i sin roll som entreprenörer och uppskattar den konstruktiva feedback som de får av drakarna, säger Jenny Leone Nordström, lärare i bland annat företagsekonomi och intreprenörskap på Rudbeck.

Nio UF-företag från Rudbeck var med och tävlade i Turebergshuset och de som lyckades övertyga drakarna allra bäst var Impact Pieces UF.

Får tävla på UF-mässan

Lokaltidningen Mitt i berättade i december om de fem killarna som återvinner gammal graffitifärg genom att skapa unika underlägg.

”En helt unik produkt med högt hållbarhetstänk”, blev drakjuryns omdöme.

Nu ska UF-företaget tävla mot andra under UF-mässan för hela Stockholms län. Går det bra där kan de få en plats i SM i ung företagsamhet.

Jacob Rappe och Robin Tiberg, två av killarna i Impact Pieces UF, visar hur glasunderläggen som tillverkas i familjen Rappes källare kan se ut.

Jacob Rappe och Robin Tiberg, två av killarna i Impact Pieces UF, visar hur glasunderläggen som tillverkas i familjen Rappes källare kan se ut.

Tomas Stark

– De har kommit med en fantastisk idé. Jag tror att de har stora chanser att gå långt, kanske till och med vinna alltihopa, säger Lisa Carpevi, verksamhetsledare på Nyföretagarcentrum i Sollentuna och en av årets fem drakar.

På andra plats i Draknästet kom Sandlyktan UF. Deras affärsidé är att sälja DIY-ljus med stearinsand, en ny produkt på den svenska marknaden. Och trea blev Siléa UF som säljer angoramössor med satinfoder som gör att smink och hår inte förstörs, ”en trend som är het just nu” enligt drakarna.