Kista galleria räds inte nya köptemplet

I år har omsättningen i Kista galleria ökat med fem procent.
I år har omsättningen i Kista galleria ökat med fem procent.

I torsdags öppnade Mall of Scandinavia i Solna. Med över 200 butiker och restauranger marknadsför ägaren Unibail-Rodamco detta som Sveriges största galleria.

– Mall of Scandinavia vill nå ut till kunder i hela Stockholmsområdet. Men alla centrum har sina upptagningsområden och etableringen påverkar i första hand Solna centrum, Kista galleria och Bromma Blocks, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

HUI Research analyserar handeln på olika områden. I Stockholm ger en stark befolkningstillväxt förutsättningar för ökad handel.

– Prognoser visar att länet växer med 40 000 invånare per år i framtiden. Den tillväxten skapar en köpkraft varje år som motsvarar en ny Kistagalleria, säger Tobias Rönnberg.

Magnus Åkesson är regionchef på Citycon som äger Kista galleria och många andra centrum. Han är säker på att gallerian i Kista har framtiden för sig.

– Nya gallerian kan påverka julhandeln i Kista negativt. Men på lite längre sikt är jag inte orolig, säger han.

Att Kistas befolkning väntas öka med 30 procent på tio år ger underlag för mer handel.

– Vi har en annan profil än Mall of Scandinavia som vill locka mycket bilburna kunder. Till Kista galleria är det bara 20 procent som kommer med bil. Den stora majoriteten av besökarna bor eller arbetar i närområdet.

Kista galleria omsatte förra året cirka 2,5 miljarder kronor. Omsättningen har hittills i år ökat med fem procent. Gallerior måste ständigt förnya sig för att klara sig, enligt experter. Kista gallerias senaste satsning är restaurangen FnB som drivs av krögarna Niklas Ahlbom och Michael Zhan.