Kistaelever utvecklar innovationer för skolan

Vinnarlaget och juryn vid prisutdelningen.
Vinnarlaget och juryn vid prisutdelningen.
Goda ingenjörslösningar använder teknik för att underlätta och förbättra. Det visade eleverna vid Science och Innovation School i Kista prov på när årets innovationstävling gick av stapeln på Ingenjörshuset i Stockholm den 13 november.

Under en månads tid har ett 60-tal elever i lag fått jobba med tävlingen ”Innovation i gymnasieskolan”. Uppgiften har varit att under temat utveckla idéer till digitala innovationer som lyfter skolan. I projektet har det också ingått föreläsningar i entreprenörskap, patenträtt, marknadsföring och ledarskap där ingenjörerna i styrelsen för förbundets Stockholms distrikt bidragit med sin kompetens.

Syftet är att ge eleverna både kunskap och praktisk erfarenhet av att ta tillvara sina egna idéer.

Frågeställningarna som eleverna jobbat med har handlat om hur studierna kan underlättas och skolmiljön kan förbättras – genom digitala lösningar. 

Feedback på skolmaten prisades

Konkurrens bland de smarta innovationerna visade sig hård. Men efter att de en efter en presenterats och lagen frågats ut av juryn, kunde ett vinnande bidrag till slut koras. Det vinnande laget består av Hans Jakobsson, Edvin Pettersson, Maximillian Nyberg och Karl Lundberg. Deras lösning är en plattform som via läsplattor utplacerade i skolrestaurangen, kan samla in elevernas feedback på sina skolmåltider.

– Tjänsten är lätt att använda men kan samtidigt ge en hel del information om skolmaten, berättar teammedlemmen Karl Lundberg i ett pressmeddelande.

Upphovet till idén kom ifrån deras egna upplevelser av att inflytandet över skolmaten behövde stärkas. 

– Vi vill kunna ge återkommande och direkt feedback både på maträtterna och innehållet i maten. I det nuvarande skolrådet var feedbacken långsam och på en övergripande nivå och vi kände inte att det blev någon skillnad, säger teamkamraten Edvin Pettersson. 

Vardagsnära problemlösning imponerade

I juryn ingick bland andra Mathias Sundin, riksdagsledamot (L), innovationsfantast och grundare av teknikstiftelsen WARP. Han imponerades av tävlingsbidragen.

– Jag tycker det var genomgående hög kvalitét på förslagen som presenterades. Framtiden är ljus. Eleverna har jobbat med lösningar på problem som verkligen finns, inte tvärtom. I politiken kan det ibland kännas som att vi politiker försöker lösa problem som inte finns. Här var det raka motsatsen, säger Mathias Sundin.

Även förbundets ordförande Ulrika Lindstrand var med och bedömde de tävlande bidragen. Hon passade på att skicka med ett råd till de framtida ingenjörerna:

– När ni jobbat med era lösningar så tror jag ni märkt av hur betydelsefullt det är att ha tid för att kunna utveckla sin idé. Därför är mitt tips att värdesätta och ta vara på er egen tid, oavsett om det är studietid eller fritid. Att använda tid på rätt sätt kommer vara viktig faktor, också i en eventuell framtida ingenjörskarriär.