Unga klädskapare intar panncentralen i Bredäng

Kevin Mukuri och Angelo Da Silveira i sin studio i den nedlagda panncentralen.
Kevin Mukuri och Angelo Da Silveira i sin studio i den nedlagda panncentralen.
Klädmärket Diemonde har på bara några få år fångat den svenska modevärldens uppmärksamhet. Från studion i Bredäng vill Kevin Mukuri och Angelo Da Silveira inspirera områdets ungdomar och nya generationens kreatörer.

Angelo får ett samtal. Leveransen med de nya plaggen är på väg till den gamla panncentralen i Bredäng, där Diemonde nyligen flyttat in. Han vänder sig till Kevin, som springer iväg och hämtar två par handskar att bära kartongerna med. Synkroniserat tar de på sig sina vinterjackor och tar trapporna ner till varumottagningen.

Angelo Da Silveira kom till Sverige med sin familj när han var sju år. Nyinflyttad i ett område i Örebro där både svenskar och invandrare levde kände han sig ändå utanför. Det var då som intresset för kläder började växa.

– Jag var inte så populär, jag inte kunde inte språket så bra men fick alltid komplimanger för mina kläder. Folk tyckte om hur jag klädde mig så det blev ett sätt att bli accepterad. På det sättet blev jag mer intresserad av mode, berättar han.

Angelo Da Silveira skottar bort snö för kunna bära in leveransen med kläder.  Foto: Daniel Díaz

I takt med att intresset växte förstärktes även ambitionerna av att starta något eget och utveckla de idéerna till verklighet. Under tiden satt en ung kille, långt upp i norra Sverige vid symaskinen för att bemästra modeskapandets hantverk.

– Jag växte upp i en familj där morsan och syrran sydde. Jag satt alltid på mammas gamla symaskin och trampade på pedalen. Hon sa att jag inte visste hur man gjorde men om jag ville lära mig sy så skulle hon visa, berättar Kevin Mukuri.

Möte över en middag

Kevin flyttade till Stockholm för att studera på Tillskärarakademin. Han skapade en kollektion som visades på Södra teatern. Angelo hade varit där och sett allt. Efter det kontaktade han Kevin och frågade om inte de skulle göra en visning tillsammans.

– Vi bestämde oss för att träffas på en middag. Han la fram sina idéer och jag mina. Och jag tänkte: ”shit det här är exakt det jag vill göra men hur kan det göras mer spännande”. Då bestämde vi att vi skulle bjuda in musikartister, några jag kände via Instagram. Visningen blev fet – Danny Saucedo var där, Tjuvjakt och Gonza kom och spelade.

Kevin Mukuri och Angelo Da Silveira är skaparna bakom klädmärket Diemonde. Foto: Daniel Díaz

Vad kännetecknar era kläder?

– För oss är Diemonde kontraster mellan olika världar. Multikulturellt, street och tidlöst. Men det är mer än bara kläder – vi vill att det ska vara en plattform som andra människor kan komma till och bidra med sina egna idéer och skapelser, förklarar Angelo.

Kevin tar ut en färgstark Diemondejacka från klädhängaren. Foto: Daniel Díaz

Vill uppmuntra de unga

Kevin bor på Lidingö och Angelo i Sundbyberg. Med nya studion i Bredäng vill de finnas tillgängliga för ungdomar och oupptäckta talanger i förorten. De vill vara en inspirationspunkt för den modeintresserade, bjuda in konstnärer och artister för att uppträda och visa sin konst på deras visningar.

– Många ger upp, för att de känner att de inte får utrymme att visa va de kan. Om jag inte hade fått utrymme efter ett tag så hade jag gett upp och tänkt jag skiter i det här, det kommer inte att fungera, säger Kevin.

– Vi vill visa de kreatörer som kan bidra med nya uttryck och berika de olika kulturella forumen, fortsätter Angelo.

Svarta tygstuvar ligger kvar efter den mobilväska Kevin designat. Foto: Daniel Díaz

Vad betyder Diemonde?

Det är både engelska och franska: Die-Monde, vilket översätts till ”död värld”. Vi ser på det som att det gamla som varit inte fungerar alltså vill vi sträva mot något nytt. Det symboliserar pånyttfödelse, säger båda och avslutar varandras meningar.

Fakta

Värmeverket vill skapa en kreativ plats i panncentralen

Ägare till den nedlagda Panncentralen i Bredäng är Svenska bostäder.

Byggnadens framtid är oviss, eventuellt ska den rivas för att ge plats åt bostäder.

Sedan något år är bolaget Värmeverket hyresgäst, med sociala entreprenören Leo Razzak som ansvarig.

Han arbetar för att panncentralen ska bli en plats för kreativt skapande, och renoverar lokalerna för fullt.

Värmeverket hyr i sin tur ut till olika kreatörer. Diemonde är en av de första hyresgästerna. Tanken är att verksamheten ska växa under 2019.

Fakta

Panncentralen är K-märkt

Panncentralen, i tegel och med en stor glasfasad, byggdes på 1960-talet. Stockholms stadsmuseum grönklassade huset 2006. Det betyder att den är ”bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt”.

Själva panncentralen revs ut ur byggnaden 2015. I juni 2017 lät Svenska bostäder riva den 58 meter höga skorstenen. 

Källa: Stockholms stadsmuseum