Fler klagar på blå linjen – trots att punktligheten ökar

Tunnelbana
Arkivbild.
Den blå linjen hade en rekorddålig månad i februari. Men i mars har punktligheten ökat till 99 procent. Trots detta ökar klagomålen om sena tåg.

Punktligheten på den blå tunnelbanelinjen har inte varit så dålig som den var under februari på över ett år. Men SL senaste rapport visar att den blå linjen har återhämtat sig under mars. Trots detta ökar alltså klagomålen på tunnelbanans punktlighet.

Under mars månad tog SL emot 145 klagomål gällande blå linjens punktlighet. Detta är att jämföra med februaris 78 klagomål på att tågen inte var i tid. Men enligt SL:s statistik var bara drygt 96 procent av avgångarna i tid i februari. Så dåligt har inte punktligheten varit sedan februari 2018. I mars såg det däremot bättre ut. Då var 99 procent av avgångarna i tid vilket ligger i linje med hur punktligheten vanligtvis ser ut.

Enligt Elin Lindström, presskommunikatör på Trafikförvaltningen på SL går det inte att dra några slutsatser kring höjningen.

– När man tittar på grafen ser det ju ut som en rekordökning. Men på en miljon resenärer är det bara 64 stycken som har synpunkter på sin resa. Ökningen är så liten att vi inte kan fastslå någon orsak, säger hon.

127 klagomål som hamnar inom kategorin ”plats” inkom också till SL under mars månad. Det innefattar allt ifrån trasiga spärrar till rulltrappor som inte fungerar.

Totalt ställdes 162 av blå linjens avgångar in. Det är något färre än vad som ställdes in under förra året. Totalt kördes 98.95 procent av alla planerade tågtimmar.