Opålitliga dörrar och felaktigt uttal

Anna Lindberg tycker att det är smidigt att åka Lidingöbanan med barnvagn.
Anna Lindberg tycker att det är smidigt att åka Lidingöbanan med barnvagn.
Resenären Karin Thulin uppskattar konduktörerna på på Lidingöbanan.
Resenären Karin Thulin uppskattar konduktörerna på på Lidingöbanan.
Dålig passning till bussar, opålitliga dörrar och slafsigt klädda konduktörer.
Det är några av många saker som Lidingöbanans resenärer stör sig på.
Mitt i Lidingö har läst alla klagomål som kom in under förra året.

Totalt kom 190 klagomål på Lidingöbanan in under 2017. Här är de vanligaste klagomålen – och trafikleverantören Stockholms spårvägars svar:

• Passning till andra kommunikationer: Ibland kommer man till Ropsten och får se bakvagnen på en tunnelbana skramla iväg. Passningen till buss 201 vid Kottla fungerar inte heller, menar flera missnöjda.

Stockholms spårvägar uppger att det är svårt för Lidingöbanan att ändra sin tidtabell eftersom större delen av banan går på enkelspår. Om buss 201 kan ändra sin tidtabell är en fråga för SL och bussbolaget Keolis.

Vad gäller tunnelbanan får man ofta känslan av att man missat ett tåg för att Lidingöbanan kommer in tidigare planerat. Information som när nästa anslutande tunnelbana ska gå planeras under året.

• Dörrar slår igen på en när man ska gå av: Flera klagande säger sig ha blivit klämda av att dörrarna som slår igen snabbt.

Stockholms spårvägar berättar att de nya vagnarnas dörrar styrs automatiskt. När ingen passerat den infraröda strålen i dörrpassagen på fyra sekunder slår dörren igen. Ibland nuddar dörrarna passagerare men öppnas direkt automatiskt.

Ett alternativ skulle vara att föraren skötte dörrarna. Även detta skulle dock vara problematiskt, då föraren inte ser samtliga dörrar på ett tåg.

• Trängsel: Det är trångt och svårt att få sittplats.

Det stämmer, enligt Stockholms spårvägar. När Lidingöbanan nyöppnades räknade man med 11 000 passagerare per dag. Nu är man uppe i 14 000 per dag. Stockholms spårvägar vill se längre vagnar på Lidingöbanan. Det finns inget beslut om att det blir så.

• LAARSberg: Det automatiska utropet uttalar konstigt och fel. Till exempel uttalas stationen Larsberg felaktigt med betoningen på första stavelsen.

Utropen sköts av en elektronisk röst där orden skapas genom att para ihop olika ljudsekvenser med olika tonfall. Inland är det svårt att hitta rätt tonfall till rätt ljud, uppger Stockholms spårvägar.

• Kläderna: Ibland går konduktörerna slafsigt klädda, menar flera resenärer.

Stockholms spårvägar har ett tydligt reglemente för konduktörernas klädsel. Det inbegriper marinblå långbyxor eller kjol, vit skjorta med vinröd slips eller scarfs i halsen. Marinblå blazer eller cardigan. Mössa. På sommaren när det är varmt behöver man inte bära jacka eller slips. De skor konduktören har ska vara bekväma med diskreta.

Alla klagar inte

Men långt ifrån alla resenärer är missnöjda. När Mitt i Lidingö reste med tåget i veckan var de rösterna om den lokala spårvägen mestadels uppskattande.

– Det är väldigt smidigt att åka Lidingöbanan med barnvagn, säger Anna Lindberg som nyligen har flyttat till en bostad nära Lidingöbanan.

Resenären Karin Thulin tycker att Lidingöbanan går snabbt och smidigt. På frågan var som är allra bäst med banan kommer svaret tvärsäkert:

– Konduktörerna!