Så många klämskador sker i tunnelbanan varje år

Morgonrusning på S:t Eriksplan.
Morgonrusning på S:t Eriksplan.
Vid 70 tillfällen förra året smälldes tunnelbanedörrarna igen med någonting emellan.
Hittills i år har lite mindre än hälften av så många klämskador rapporterats till SL.

Tidigt en onsdagsmorgon i april tidigare i år promenerade en kvinna ner till tunnelbanans röda linje i Masmo i Huddinge. Framför sig sköt hon en dubbelvagn där ett barn omkring 1-2 år gammal låg.

Tåget kom in på plattformen och kvinnan började putta barnvagnen framför sig för att kliva på.

Plötsligt stängdes dörrarna till tunnelbanan och barnvagnen fastnade – den bakre halvan hängde utanför tåget och den främre delen där barnet satt hamnade innanför dörrarna.

Mamman stod kvar på perrongen och fick se barnvagnen krossas mot grinden vid slutet av plattformen, skriver SVT Nyheter Stockholm.

31 incidenter i år

Mirakulöst nog klarade sig barnet helt utan skador tack vare resenärer inne på tåget som tog upp barnet, åkte tillbaka och lämnade det till mamman.

Händelsen i Masmo är ingenting som händer varje dag men att personer, djur eller saker kläms mellan tunnelbanans dörrar förekommer. Förra året gjordes totalt 70 ersättningsanspråk mot MTR, som kör tunnelbanetågen i Stockholm, och under de senaste nio åren har den siffran varit mer eller mindre konstant. Till och med april i har 31 anspråk gjorts.

– Säkerheten för våra resenärer är av yttersta vikt och vi ser allvarligt på att folk eller deras tillhörigheter kläms i dörrar. Varje gång det händer är en gång för mycket, säger SL:s presschef Claes Keisu.


Klämskador på tunnelbanan

Siffrorna är en sammanställning över skador som inträffat när en person, sak eller ett djur har klämts i en dörr på tunnelbanan.

Källa: SL


”Försöker tränga sig på när dörrarna stängs”

Klagomålen från förra året är betydligt fler än antalet incidenter som togs vidare som ersättningsanspråk. En av anledningarna skulle kunna vara att en och samma händelse kan ha rapporterats av flera personer menar Claes Keisu.

– Därmed inte sagt att vi på något sätt vill förringa att det händer att folk kläms i dörrar. Samtidigt vet vi att det många gånger varje dag händer att folk försöker tränga sig på medan dörrarna är på väg att stängas. Kunden anser då att föraren borde ha inväntat just honom eller henne. Vi har dekaler i vagnarna som varnar för att försöka stiga på medan dörrarna är på väg att stängas, men vi behöver göra mer för att förbättra informationen och öka kunskapen hos våra resenärer, säger han.

Här är några av klagomålen: 

”Som vanligt på väg hem från jobbet, klockan 17.20 Bandhagens t-bana. Tåget kommer från Högdalen mot Hässelby, och den tiden är det många som kliver av efter att ha handlat i Högdalen. Jag står och väntar på att alla går av, och går sedan på tåget, men hinner inte in förrän föraren stänger dörrar rakt på mig. Jag faller tungt, slår huvudet i väggen, blir rejält uppskakad och skrämd.”

”Vi är en förskoleklass som skulle åka på studiebesök till Farsta brandstation. Vi åker från Skogskyrkogården till Hökarängen. När vi ska gå av tunnelbanan vid Hökarängen hinner inte alla gå av innan föraren stänger dörren. Några barn kläms innan dörrarna öppnas igen. Många barn blev väldigt rädda. Vi går alltid av en vuxen först och har alltid en vuxen kvar sist i vagnen. Däremellan går barnen som tur är.”