Klantig färdtjänst ska betala miljonvite

Regiontrafikråd Kristoffer Tamsons porträtt moderaterna Landsting region Stockholm
Kristoffer Tamsons, (M), ordförande i trafiknämnden är en av de ansvariga bakom upphandlingen som gett Cabonline (Taxi Kurir och Sverigetaxi) nästan monopol på färdtjänsten.
Tio miljoner. Det vill landstinget att Taxi Kurir och Sverigetaxi som utför färdtjänsten i Stockholms län ska betala för att man inte skött sitt uppdrag tillräckligt väl.

Cabonline group, som ansvarar för merparten av all färdtjänst i Stockholm ska betala tio miljoner kronor i vite till landstinget.

Det beslutade landstinget i måndags, som en del av uppföljningen av avtalet man har med bolaget.

Beslutet fattades efter omfattande förseningar och uteblivna färdtjänstbilar, som bland annat Lokaltidningen Mitt i rapporterat om.

– De har inte levererat enligt de krav vi ställt när det gäller färdtjänsten, säger Kristoffer Tamsons, (M), ordförande i trafiknämnden till Dagens Nyheter.

Sedan Cabonline group, som äger Taxi Kurir och Sverigetaxi (tidigare Taxi 020), i början av året fick förnyat kontrakt att köra färdtjänsten har klagomålen strömmat in – inte minst i södra Roslagen.

Vitet på tio miljoner som bolaget nu krävs på kan jämföras med värdet på Cabonlines färdtjänstkontrakt med landstinget som är 700 miljoner kronor per år,  i fyra år.

Enligt vänsteroppositionen i landstinget beror färdtjänstens misslyckande på att landstingets kontrakt gör att färdtjänstresor inte är tillräckligt lönsamma för de enskilda förarna.

I slutet av oktober meddelade landstinget att man skulle ta tag i problemen med färdtjänsten. Då uppgav man att i snitt nio procent av alla färdtjänstresor – över tusen färdtjänstresor varje dag i länet – var försenade tio minuter eller mer, jämfört med målet på max sex procents förseningar. Man presenterade också en åtgärdsplan för att minska förseningarna.

 

LÄS MER

Skulle opereras – då kom inte färdtjänsten

Skulle fira födelsedag – då kom inte färdtjänsten

Taxi 020 ber om ursäkt för utebliven färdtjänst

Färdtjänst lät Barbro vänta på gatan i 3,5 timmar

 

Fakta

En kvarts miljon färdtjänstresor sena varje år

En kvarts miljon färdtjänstresor sena varje år

Varje år genomförs 4,1 miljoner färdtjänstresor i Stockholms län.

Av dessa var tidigare drygt sex procent, mer än 250 000 turer, försenade mer än 10 minuter.

Den siffran under hösten har stigit till nio procent, enligt landstinget.

Mindre än en halv procent, drygt 16 000 turer, är försenade en halvtimme eller mer.

Avtalet mellan landstinget och taxi innebär att ersättningen för färdtjänsten sänkts stadigt de senaste åren vilket drabbar förarna.

Att köra färdtjänst ger enligt kritiker bara 3/4 av inkomsten jämfört med att ta en vanlig taxikörning.

Taxi 020 (numera Sverigetaxi) och Taxi Kurir som har färdtjänstavtalet med landstinget ägs av Cabonline, som i sin tur ägs av riskkapitalbolaget H.I.G Capital.

Källa: Landstinget