Min lokala hjälte

Klara milen på en timme

”Träningsmässigt är Sollentuna fantastiskt”, säger Urban Ahrun som ger sina bästa tips för den populära träningen.
”Träningsmässigt är Sollentuna fantastiskt”, säger Urban Ahrun som ger sina bästa tips för den populära träningen.
Till vardags tränar han elitsatsande supertalanger i Turebergs framgångsrika friidrottsklubb.

Nu delar den förre landslagslöparen Urban Ahrun med sig av sina bästa träningstips till Mitt i:s läsare.

Midnattsloppet, Tjejmilen och Tjurruset – 10-kilometersloppen duggar tätt i sommar och höst.

Många motionslopp är eller börjar bli fulltecknade så det är hög tid att anmäla sig, och har man inte börjat träna är det verkligen dags att komma igång. Kanske redan i dag.

– Jag brukar säga: om du funderar på att börja träna, gör det samma dag du tänker tanken, ­säger Urban Ahrun, tidigare landslagslöpare och numera lång- och medelsdistanstränare i Turebergs Friidrottsklubb.

Från löpkulturens finrum ser han med glädje på hur löpning som motionsform blir allt mer populärt.

– Vi är inne i tredje generationens löpvåg. Det har pågått i ett antal år nu, men det fortsätter att växa. Motionsloppen blir fler, de blir större och de blir tidigare fulla.

Egentligen är det inte så konstigt, tycker Urban Ahrun. I takt med många blir både mer stillastittande och mer stressade framstår löpning mer och mer som en optimal träningsform. Att lyckas med sin träning handlar mycket om att hitta den form som passar bäst för en själv.

– Löpning är väldigt tidseffektivt, du kan börja direkt utanför dörren. Det är en fördel när man lever i ett samhälle där tid är en bristvara. Och endorfinerna som man får när man tränar är väldigt bra mot stress.

Men det är inte bara kroppen som får sitt, menar Urban Ahrun.

– Att träna utomhus i naturen är en meditativ upplevelse, där får man den själsliga biten också. Att träna är att investera i sin egen framtid och lycka, säger Urban Ahrun.

Fakta

Urbans träningsguide – klipp ur och spara

Vill du klara milen på en timme? Här är Urban Ahruns bästa tips till motionären:

Investera i ett par bra skor. Gummit blir gammalt efter några år.

Hitta bra träningsmiljöer, det gör träningen så mycket roligare.

Om man inte har tränat så mycket är det viktigt med tillvänjning. I början kan man behöva gå och löpa om vartannat.

När man väl kommit igång måste man utmana kroppen för att utvecklas, genom att variera träningen med olika distanser och farter. ”Man får inte fastna i komfortzonen där det är behagligt att löpa”.

Komplettera gärna löpträningen med styrketräning. Viktigast är vader, vrister och bål. Det ger bättre löpekonomi och minskar risken för skador.

Ett bra träningsupplägg kan bestå av tre till fyra pass i veckan:

Ett långdistanspass där man håller igång i 60 minuter eller mer.

Ett kvalitetspass där man springer i högre hastigheter under kortare perioder, till exempel intervallträning. Ett exempel är att löpa i snabb takt i två minuter och vila i en minut. Upprepa sex till tio gånger.

Ett medeldistanspass på 30 till 40 minuter.

Eventuellt ett fjärde pass som man kan byta ut mot någon annan träningsform, till exempel cykling eller simning, för att minska risken för belastningsskador.