Att avtalen marknadsanpassas innebär dels skärpta miljökra, dels att avgiften som båtklubbarna betalar till kommunen höjs avsevärt.

– Vi i båtklubbarna är mycket oroade. Med kommunens nya arrendenivå är det risk att många inte längre har råd att ha båt, och att verksamheten på sikt självdör, säger Staffan Nordlund från Sollentuna båtklubbsunion som består av de fem klubbarna som arrenderar båtuppläggningsplatsen i Tegelhagen.

Det har man gjort sedan 1981 när kommunen ville samla varvsverksamheten i stället för att ha den utspridd längs Edsviken.

Årshyran är 175 000 kronor i dag, drygt 3 kronor per kvadratmeter, vilket även båtklubbarna medger är lågt. Men 2021 sa kommunen upp kontraktet då man hade bestämt sig för att införa nya miljökrav – och även ta ”marknadsmässig hyra”.

Anlitade värderingsfirma

Enligt kommunen måste alla arrenden vara marknadsmässiga för att de inte ska innehålla en förtäckt bidragsgivning.

Mark- och exploateringskontoret har tagit hjälp av en värderingsfirma för att få fram vad som är en marknadsmässig avgift.

Efter samtal och jämförelser med andra kommuner så som Stockholm, Lidingö och Danderyd landade man i att det nya arrendet ska ligga på 1 130 000 kronor, en höjning på över 500 procent.

– De hade först med Stockholm i jämförelsen men när det visade sig att de hade mycket lägre arrenden än Danderyd så ströks Stockholm. De har plockat russinen ur kakan, säger Staffan Nordlund.

Men det finns en förklaring, enligt Katarina Grunander, handläggare på mark- och exploateringskontoret.

– Stockholm har själva sagt att de inte har marknadsmässiga arrenden i dag. Därför är de inte jämförbara, säger hon.

Enligt underlaget till beslutet är de ekonomiska konsekvenserna för båtklubbarna rimliga. Man har beräknat att varje båtplats och båtuppläggningsplats kommer att få en arrendekostnad på 1 200–3 000 kronor per år från 2025, en summa som därefter ska räknas upp löpande.

"Gedigen genomlysning"

Britt-Inger Kajnäs (M), ordförande i kommunstyrelsens mark- och exploateringsutskott, är nöjd med den nya avtalsmallen för Sollentunas båtklubbar.

– Vi har gjort en gedigen genomlysning av båtarrendena och förutsättningarna för dem. Det finns ny lagstiftning som är skarpare när det gäller bottenfärger och sådant, och vi värnar om vår miljö. När det gäller arrendenivån så har vi gjort en bedömning på ett korrekt sätt utifrån värdering av marken och jämförelser med arrendeavtal i andra kommuner, säger hon.

Kan fler ideella föreningar som sitter på gamla arrenden förvänta sig en liknande marknadsanpassning när deras avtal löper ut?

– Det är inte så att vi är inne i en period där vi justerar alla arrenden, men när de löper ut ser vi över dem. Vi följer ett givet arbetssätt gällande alla arrenden.