ANNONS

Direktbussarna 810 och 869 räddas

Direktbussarna 810 Jordbro-Gullmarsplan och 869 Dalarö-Gullmarsplan räddas. Det är resultatet av den budgetöverenskommelse som allianspartierna och Miljöpartiet slutit upp bakom. Även Nynäshamnslinjerna 861 och 862 får vara kvar.
ANNONS

I den budgetöverenskommelse som ska gälla fram till 2019 har allianspartierna och Miljöpartiet enats om att behålla direktbusslinjerna 810 från Jordbro, 869 från Dalarö samt Nynäshamnslinjerna 861 och 862. Samtliga går till Gullmarsplan.

– Genom dagens överenskommelse har vi räddat fyra viktiga direktbussar, säger Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson för MP i Stockholms läns landsting.

Hur det blir med Nobinas övriga förslag på förändringar är det fortfarande upp till tjänstemännen på landstingets trafikförvaltning att avgöra.

– Vi förstår att Södertörnsborna är besvikna, men vi inom politiken kan i dagsläget inte göra något åt Nobinas förslag på trafikförändringar på Södertörn. De fyra direktbussarna var det vi kunde påverka utan att störa helheten, säger Rasmus Jonlund, presschef för Liberalerna i landstinget.

Enligt tidigare uppgift till Mitt i Haninge kan det dröja så länge som till juni innan tjänstemännen på landstingets trafikförvaltning fattar beslut om huruvida avtalet verkligen tillåter Nobina att genomföra de föreslagna förändringarna.

Enligt den nya budgetöverenskommelsen ska dock en översyn göras av det gällande incitamentsavtalet, där Nobina får betalt per resenär, och i övrigt enkelt beskrivet är fria att utforma sina linjedragningar.

Malin Karlsson menar att den stora bristen i avtalet är just bussoperatörens möjligheter att göra stora förändringar utan politikernas godkännande.

– Vi har varit kritiska till att vi inte har koll på läget. Vi inom politiken måste kunna ha inflytande över vilka förändringar som görs. Avtalen måsta vara skrivna så att de är till nytta för resenärerna, säger hon.

Enligt Rasmus Jonlund är inte heller Liberalerna nöjda med processen, men man ska man invänta tjänstemännens beslut innan man fattar beslut om hur avtalens konstruktion kan behöva förändras.

ANNONS

– Det beror ju mycket på vad förvaltningen kommer fram till. Vi avvaktar deras beslut, säger han.

Fakta

Så vill Nobina förändra busstrafiken

Linje 806 Norrby-Gullmarsplan, 809 Svartbäcken-Gullmarsplan och 809 C Svartbäcken-Stockholm C ska gå genom Vega och ha Farsta strand som slutdestination i stället för Gullmarsplan. Syftet är bland annat att minska trängseln på Gullmarsplan.

Svartbäcken tappar sina direktlinjer till Trollbäcken.

De enda ökade turerna från Haninge in till Gullmarsplan är 37 nya avgångar på linje 807, en linje som ska utgå från Brandbergen.

Alla direktlinjer in till Stockholm C läggs ned under sommarmånaderna, då sommartidtabellen införs.

Nobina föreslår att de nya linjedragningarna ska börja gälla från och med augusti.

De fyra direktlinjer in till Gullmarsplan som nu räddas, skulle också läggas ned enligt Nobinas förändringsförslag.