Klart: Så blir Lidingös pendelbåtstrafik

16813215-sjovagen
Från 1 januari 2020 börjar det nya avtalet för linje 80 att gälla. Arkivbild.
Nu är det klart vilket rederi som ska driva den nya förlängda Sjövägen (linje 80) från och med årsskiftet. I det nya avtalet ingår även linje 81 vilket gör att Lidingös båtpendlare kan ta sig hela vägen från Nybroplan till Mor Annas brygga.

Trafikförvaltningen har nu tecknat ett avtal som gäller den nya förlängda Sjövägen (linje 80) som Mitt i Lidingö tidigare har berättat om.

Valet föll på Rederi AB Ballerina som driver Sjövägen i sin nuvarande form.

I avtalet ingår även att ta över Storholmslinjen (linje 81) och trafikera denna sträcka året om.

Den nya förlängda Sjövägen kommer att stanna på precis samma bryggor som i dagsläget – alltså, både linje 80 och 81:s nuvarande stopp.

– Vad som egentligen sker är att linje 81 går in i linje 80, vilket gör att det blir trafik året runt. Man går också upp i kvartstrafik och får därmed flera avgångar, säger Aleksander Krajisnik, presstalesperson på SL.

Det här betyder att de 1,1 miljoner passagerare som väljer att resa med Sjövägen varje år nu kan ta sig hela vägen från Nybroplan, via Ropsten och Storholmen – och ut till Mor Annas brygga på norra delen av ön med en och samma linje.

Avtalet är tecknat på sex år, från 2020 – 2026.

 

Fakta

Så blir nya förlängda linje 80

  • I det nya avtalet drivs fartygen i trafik med minst 50 % inblandning av HVO (syntetiskt diesel).
  • Det blir trafik med åtta 8 fartyg, exempelvis ett eldrivet fartyg och två nya diesel-elektriska fartyg. Generellt bedrivs trafiken i det nya avtalet med fartyg som har större passagerarkapacitet än i dag.
  • På delar av sträckan blir det 15-minuterstrafik i peak och utökade avgångar i lågtrafik.
  • Fritt WIFI ombord.
  • NKI (nöjd kund-index) på linjen ligger stadigt över 95 %.
Källa: SL