Min lokala hjälte

Klart med t-bana till Hagastaden

Allianspartierna är överens om att satsa 25,7 miljarder på att bygga ut t-banan. Därmed är en station i Hagastaden spikad.

Uppgörelsen mellan Nacka, Stockholm, Solna och Järfälla kommuner och allianspartierna presenterades i går av de fyra borgerliga partieldarna på DN debatt. 25,7 miljarder kronor satsas på en utbyggnad av tunnelbanan med nio nya stationer.

– Att bygga ut tunnelbanan är det enda sättet att se till att Stockholm är hållbart när vi växer så mycket som vi gör, säger Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd.

Gröna linjen förlängs från Odenplan till nya stationer vid Hagastaden och Arenastaden. Blå linjen förlängs från Kungsträdgården till Sofia och från Sofia fortsätter den blå linjen till de nya stationerna i öster, Hammarby kanal, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.

Blå linjen förlängs också från Akalla till Barkarby station via Barkarbystaden.

För att finansiera projektet höjs trängselskatten till som mest 30 kronor på Essingeleden och 35 kronor i innerstan från 2016. Även staten, kommunerna och landstinget skjuter till medel.

Runt de nya t-banestationerna åtar sig kommunerna att bygga 78 000 nya bostäder.

Går allt som planerat startarden första utbyggnaden 2016 och avslutas 2025. Odenplan-Hagastaden-Arenastaden beräknas vara klar redan 2022.

Även Socialdemokraterna i landstinget är positiva till en utbyggnad av tunnelbanan.

– Det är en brist att man inte gjort en gränsöverskridande överenskommelse. Vi har framförallt synpunkter när det gäller finansieringen. Som förslaget ser ut är det en rekordhög kommunal medfinansiering till något som är statens och landstingets ansvar, säger Helene Hellmark Knutsson (S), oppositionsfinanslandstingsråd.