Lidingöbilister körde så körkorten rök

Fredrik Ehrström, gruppchef för trafikinsatsen, mäter bilarnas hastighet.
Fredrik Ehrström, gruppchef för trafikinsatsen, mäter bilarnas hastighet.
Polisen stod väl synligt vid sidan av Stockbyvägen när de gjorde hastighetskontrollerna.
Polisen stod väl synligt vid sidan av Stockbyvägen när de gjorde hastighetskontrollerna.
Fredrik Ehrström, gruppchef för trafikinsatsen, mäter bilarnas hastighet.
Fredrik Ehrström, gruppchef för trafikinsatsen, mäter bilarnas hastighet.
Polisen Antonio skriver en bot till Mikael, 2 000 kronor för att ha kört 39 kilometer i timmen på 30-sträckan.
Polisen Antonio skriver en bot till Mikael, 2 000 kronor för att ha kört 39 kilometer i timmen på 30-sträckan.
Mitt i följde med när polisen gjorde en hastighetskontroll på Stockbyvägen i förra veckan.– Det här är en sträcka på Lidingö med stora problem, säger Fredrik Ehrström, gruppchef för trafikinsatsen.

Stockbyvägen

Poliserna Fredrik Ehrström och Pernilla Pettersson checkar av med sina kollegor att allt är klart innan de svänger in vid dikeskanten på Stockbyvägen. Här har de bra utsikt över bilarna som kommer från rondellen i riktning ner mot Stockbysjön. En bit därifrån står kollegorna redo att stoppa dem som kör för fort.

Fredrik Ehrström tar upp fartkameran och Pernilla Pettersson sitter redo med anteckningsblocket och pennan.

– Vi kommer att stå här en timme så får vi se vad det här ger, säger Fredrik.

På andra sidan vägen ligger ett stall, där flera hästar står i hagen. Ett par fotgängare strosar förbi och korsar gatan – på det oövervakade övergångsstället. Stockbyvägen är ett område som polisen ofta får in klagomål på. Här övergår 50-vägen i en kortare 30-sträcka och det är just den biten som i dag ska kontrolleras lite extra.

– Att göra fler hastighetskontroller är ett önskemål som kommer från medborgarna, säger Fredrik.

Klockan är 12.30. Några bilar rullar förbi i lugnt tempo. Men knappt en minut har gått innan den första fortköraren kommer.

Fredrik Ehrström konstaterar redan innan han mäter hastigheten att det kommer att gå för fort förbi 30-skylten.

– Man lär sig efter ett tag att se vilka som kör för snabbt, säger han.

Och mycket riktigt. Mätaren ger ett utslag på 53 kilometer i timmen.

– Det är egentligen 56 kilometer i timför mätaren har en säkerhetsmargi-nal på 3 kilometer i timmen, säger Fredrik.

Han fortsätter mätningen och Pernilla rapporterar klockslag, hastighetsöverträdelsen och registreringsnummer till kollegorna.

– Det som är bra med att stå här är att det är precis efter en rondell, vilket gör att man tvingas sänka farten. Kommer man för fort innebär det att man har accelererat medvetet, säger Fredrik.

Det bildas en lång kö av stoppade bilar. En Volvo kör förbi med en hastighet av 56 kilometer i timmen, men den hinner polisen aldrig stoppa. Ett vanligt problem, enligt Pernilla Pettersson.

– Hur många vi hinner med beror helt på hur många vi är som står här, säger hon.

En Lidingöbo som får sitt körkort indraget är Jan, som körde i 51 kilometer i timmen.

– Ska man bli av med körkortet för det? Jag har bott här och kört den här sträckan i 50 år och det är ungefär ett år sedan som de ändrade till 30 kilometer i timmen. Det här är en riktig fälla, de måste ha tydligare skyltning. Det är lurigt för det är en jättebred väg och det är väl ändå väldigt vanligt att det är 50 kilometer i timmen? säger han.

Jan tycker i stället att hela Stockbyvägen ska vara skyltad med 30 i stället för som nu, delar av den. Samtidigt konstaterar han att det är en trafikfarlig väg.

– Det är många bilar som kör här varje dag och det är säkert 80–90 procent som kör för fort. Polisen kan gärna mäta, men det är lurendrejeri att dölja bilen som de gör. Polisen är ineffektiv och använder sina resurser på fel sätt, säger Jan.

Det är inte första gången som Fredrik Ehrström hör kommentarer som Jans.

– Värsta bortförklaringen är ofta att vi mätt fel, men det är ju samma sak som att säga att polisen ljuger och varför skulle vi göra det? En av de vanligaste kommentarerna vi får är: ”har ni inget bättre för er?”, men vi ser allvarligt på hastighetsöverträdelser. Det handlar ju om att rädda liv, ett av polisens uppdrag är ju att minska antalet skadade och döda i trafiken, säger han.

En timme har gått och dagens hastighetskontroll på Stockbyvägen är över. Av tio stoppade bilar körde sex förare så pass fort att de blev av med körkortet, vilket innebär att de körde minst 21 kilometer i timmen för fort på 30-sträckan.

– Vi är bara ledsna att det inte blir någon bättring. I dag lade vi ändå nivån ganska högt, runt 10 kilometer för fort. Trots det har vi tvingats släppa så otroligt många, det är jättetråkigt, säger Fredrik Ehrström.

Att polisen tvingas ta körkortet från folk är inget som han tycker är särskilt roligt.

– Men lyckas vi stoppa några och få dem att tänka till så betyder det kanske att vi slipper åka på en trafikolycka med personskador i eftermiddag. Vi gör de här hastighetskontrollerna, men det är också vi som åker på trafikolyckor där folk sitter fastklämda i och under bilar.