Klartecken för längre tunnel under Sundbyberg

De framtida fyra spåren kommer att gå genom en 1,4 kilometer lång tunnel.
De framtida fyra spåren kommer att gå genom en 1,4 kilometer lång tunnel.
Ytterligare 265 meter järnväg grävs ner under Sundbyberg city, det förväntas Kommunfullmäktige besluta 18 december.
Priset för den extra tunnelsträckan blir 321 miljoner kronor.

Genom att förlänga tunneln västerut med 265 meter till att totalt bli 1,4 kilometer frigörs mer mark att bygga på.

Priset för kommunen blir 321 miljoner kronor som läggs till de 800 miljoner som sedan tidigare är avtalade.

– Tunnelförlängningen medför att vi får chansen att bygga fler bostäder på gammal industrimark och att göra stadsmiljön ännu bättre, säger Stefan Bergström (C), kommunalråd och ordförande för exploaterings- och hållbarhetsutskottet.

Sundbybergs stad och Trafikverket har gemensamt kommit överens om att förlänga tunneln för de fyra järnvägsspåren.

Kommunstyrelsen beslutade i måndags att föreslå kommunfullmäktige att klubba igenom beslutet på nästa möte 18 december.

 

Fakta

Om nya stadskärnan

  • Regeringen gav i april 2014 Trafikverket uppdraget att bygga ut Mälarbanans sträckning mellan Kallhäll och Tomteboda från två spår till fyra.
  • Sundbybergs stad har bidragit till finansieringen av nedgrävningen av spåren genom de centrala delarna och får därmed tillgång till den mark som skapas ovanpå tunneln.
  • Byggstart för den utbyggda järnvägen genom Sundbyberg sker tidigast 2020.
  • Bygget beräknas ta cirka åtta år.
Källa: Sundbyberg stad