Klassisk jeansgata får nytt liv

Marthyn Inghamn älskar Gamla Brogatan. Sedan några år tillbaka äger han Sko Uno på gatan.
Marthyn Inghamn älskar Gamla Brogatan. Sedan några år tillbaka äger han Sko Uno på gatan.
Under 70-talet var Gamla Brogatan centrum för nya jeanshajpen med den legendariska Puss & Kram-butiken. Nu får platsen nytt liv när Dr. Denim och anrika Sko Uno öppnar jeansbutiker.

Gamla Brogatan är en viktig adress i stadens jeanshistoria. Här, på nummer 34, låg nämligen Puss & Kram-butiken när det begav sig på 70-talet. Butiken köptes senare av Sko Uno när grundaren Tommy Weiss beslutade sig för att sälja efter ett årtionde av jeanshysteri.

Sko Uno är en av få butiker som lyckats behålla sina kunder genom åren, medan många andra har tvingats stänga igen.

Jeansen hittar tillbaka till Gamla Brogatan

Men de senaste åren har det börjat hända grejer på Gamla Brogatan. Gågatan har fått nytt liv med öppningen av bland annat Juiceverket, Kött & Fiskbaren, Redwing, Volt Fashion och Grandpa City.

Och nu kommer även jeansen tillbaka. Den 24 november slår Dr. Denim upp dörrarna till sin nya butik på Gamla Brogatan 32. Inom några dagar öppnar även Sko Uno en jeansbutik intill.

Sko Uno expanderar

– Gamla Brogatan är världens coolaste gata. Det är sjukt kul att det händer grejer, säger jeansentreprenören Marthyn Inghamn som äger Sko Uno.

När han köpte butiken för några år sedan var planen att återlansera de gamla Puss & Kram-jeansen i butiken.

Det projektet har lagts på is, men nu öppnar han istället en jeansbutik mellan Grandpa och Dr. Denim. Namnet är ännu oklart men det lutar åt Sko Unos Jeansbutik.

– Det blir en liten butik, på drygt trettio kvadrat. Vi kommer att ha jeans från japanska Edwin, svenska Sarva, klassiska Levi’s 501:or och så streetwear från Dickies. Senast på måndag öppnar vi, berättar Marthyn Inghamn.

Dr. Denim öppnar sin största butik på gatan

För Dr. Denim blir det den andra butiken här i Stockholm. Butiken blir märkets största med kollektioner för både dam och herr.

– Med den nya butiken hamnar vi mitt i city, vilket tillåter oss att nå en bredare publik av såväl nya kunder som de redan invigda, säger butikschefen Marléne Salin i en kommentar.