Här kan du kliva på de förarlösa bussarna

Järfälla får snart sina förarlösa bussar.
De förarlösa bussarna anses säkrare än traditionella
I tolv kilometer i timmen kommer de fara fram i Barkabystaden. De förarlösa bussarna kommer efter en testperiod bli just förarlösa från och med slutet av oktober följa en turlista och utgå från Stora Torget i Järfälla.

Sedan januari har de förarlösa bussarna testkörts i Kista och i slutet av oktober är det alltså dags för skarpt läge. Utan förare – men med en ganska begränsad hastighet – kommer nu alltså självgående bussar ta passagerare från torget i Järfälla, genom bostadsområdet och vidare mot Barkaby handelsplats.

Projektet får nu stöd av Sveriges innovationsmyndighet, Vinnova för att vidareutveckla ”modern hållbar mobilitet”.

Bussarna är ett samarbete mellan landstinget,  Järfälla kommun och bussoperatören Nobina. Det är Nobina som med hjälp av forskare på Kungliga Tekniska Högskolan stått bakom testkörningen av bussarna i Kista.

Från Järfälla kommun ser man med tillförsikt på projektet.

– Det kommer börja med två bussar nu i oktober för att längre fram bli fyra stycken. Tanken med hela projektet är att det längre fram ska bli fullstora självgående bussar som kan ta passagerare till den befintliga tunnelbanestationen i Akalla, säger Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande.

De förarlösa bussarna kommer bli en del av kollektivtrafiknätet och resenärerna ska kunna åka på sitt SL-kort. Men hur säkert är det egentligen med bussar utan förare? Lars Polgren, projektledare på Nobina, lugnar den eventuellt orolige trafikanten och förklarar att det snarare är så att de självgående fordonen är säkrare än annan linjetrafik.

– Om någon springer ut så börjar den bromsa försiktigt och skulle någon hoppa ut precis framför bussen så skulle den tvärstanna, förklarar han.