ANNONS

Klotterbråket kostar staden miljoner

Klottersaneringen blev dyrare efter direktupphandlingen.
Klottersaneringen blev dyrare efter direktupphandlingen.
Bråket om klottersaneringen i Stockholm ser ut att bli en dyr affär för trafikkontoret. Priserna har gått upp och flera företag tycker att avtalet borde skrotas och har nu begärt prövning i förvaltningsrätten.
ANNONS

Mitt i har tidigare berättat om turerna kring klottersaneringen i Stockholm. Företaget Aremo som vann den offentliga upphandlingen 2015 och hade kontrakt fram till mars nästa år, hävde avtalet med ett år kvar.

Samtidigt som trafikkontoret hamnade i tvist med saneringsbolaget stod staden utan klottersanering. Trafiknämnden beslutade då att de skulle genomföra en direktupphandling av en ny entreprenör.

– Vad vi vet just nu är att det blir dyrare, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Högre priser

Direktupphandlingen vanns av två olika klottersaneringsföretag. Båda hade nu höjt priserna.

Totalt beräknas ett års klottersanering i innerstaden, Västerort och i Söderort att kosta över 9,3 miljoner kronor. Det är nästan 3,5 miljoner kronor mer om året om man jämför med det nu hävda avtalet som trafikkontoret skrev med Aremo.

– Vi kan inte styra vad de lägger för bud. Samtidigt löper direktupphandlingen bara fram till nästa år. Det är en kort period det handlar om och speciella förhållanden. Jag kan ha förståelse för att de höjer priserna när det är en kort period, säger Helldén.


LÄS MER: Efter klotterboomen – Stockholm bryter med saneringsföretag 


Nu har två andra saneringsföretag, däribland Aremo, dessutom skickat in var sin ansökan om överprövning till förvaltningsrätten. De tycker att avtalen ska ogiltigförklaras.

”Finns inte skäl”

De påpekar att kontraktet är värt mer än det får om man ska göra en direktupphandling och håller inte med om trafiknämndens motivering att det skulle föreligga synnerliga skäl att göra en direktupphandling i det här fallet.

ANNONS

– Det måste vara absolut nödvändigt och synnerligen brådskande för att göra en direktupphandling. Det är väldigt få fall man uppfyller dessa krav. Kan man göra på det här sättet kan till slut allt göras genom direktupphandling, till vilket pris som helst,” säger Urban Kemna, vd för Aremo och fortsätter:

– Jag lämnar in överprövning för att jag tycker att trafikkontoret inte har skäl att genomföra en direktupphandling. Det är inte för att förstöra för andra firmor som nu har fått kontrakt.

”Drog en rövare”

Daniel Helldén är föga förvånad över att det har kommit in överklaganden på upphandlingen och han håller fast vid att det är rimligt att anse att det fanns synnerliga skäl för att snabbt göra en direktupphandling i det här läget.

– Vi har diskuterade detta med våra jurister innan vi genomförde direktupphandlingen. De menar att detta kan jämföras med force majeure. Entreprenören skulle köra fram till nästa år, men drog en rövare och hävde avtalet, säger Daniel Helldén och lägger till:

– Vi kan inte stå utan klottersanering, det måste finnas. Annars kommer klottret att öka och det vill varken vi eller stockholmarna, eftersom klotter upplevs som ett problem och bidrar till otrygghet.


LÄS MER: Stockholm står utan klottersanering