Klottrare fällda av egna filmen

En person filmade medan två andra sprejade ner tåget i Ropsten. Vad de inte visste var att väktare hade fått syn på den ensamme filmaren och strax därpå greps alla tre.
En person filmade medan två andra sprejade ner tåget i Ropsten. Vad de inte visste var att väktare hade fått syn på den ensamme filmaren och strax därpå greps alla tre.
För första gången på fem år ökar nu klotteranmälningarna i t-banan.

Samtidigt blir de som begår brotten allt äldre, enligt polisen.

Väktare upptäckte mannen precis utanför staketet till röda linjens slutstation Ropsten. Det var en kall onsdagseftermiddag i mitten av mars i år och väktarna fattade misstankar mot den ensamma flanören och smög närmare.

Snart såg de att mannen filmade två personer som stod och målade på ett tunnelbanetåg med sprejfärg. Alla tre greps av väktarna, och sedan också av polisen.

Klottrarnas egen video blev viktig bevisning i åtalet som nyligen ledde fram till en fällande dom i Stockholms tingsrätt för de två männen som hållit i sprejburkarna. Straffet blev dagsböter respektive skyddstillsyn. De döms också att betala för saneringen.

Nyligen uppmärksammades att anmälningarna om klotter minskade kraftigt förra året, både i tunnelbanan och på Stockholms gator. Men enligt nya siffror som Lokaltidningen Mitt i har tagit del av kan minskningen ha varit tillfällig.

Redan nu är klotteranmälningarna i Stockholms tunnelbana nästan uppe i 2012 års siffror. Om takten håller i sig blir det första gången sedan rekordåret 2009 som klotteranmälningarna ökar i staden.

Den stora minskningen 2012 kan alltså ha varit temporär. Enligt polisen kan exempelvis den långa vintern ha spelat in. Men de flesta är ändå överens om att graffitimålandet över lång tid minskat något. Enligt Jeanette Hegedüs, säkerhetsansvarig på SL, kan en orsak vara den snabba saneringen.

– Det är inte lika roligt att måla då. Man vill ha ett tåg som åker omkring en hel dag med ens målning, säger hon.

Polisen Dan Östman har en annan möjlig förklaring.

– En del har dömts till dryga skadestånd och en ny lag har gjort föräldrar skadeståndsansvariga för sina barn, säger han och tillägger att subkulturer också helt enkelt går i vågor.

Med det följer också att de som fortfarande klottrar blir allt äldre, enligt Dan Östman. I Ropstensfallet var de dömda 26 respektive 27 år.

– Tro det eller ej, men det är ganska vanligt. Vi tar familjefäder ibland. När vi frågar varför säger de: ”Jag kunde inte låta bli”.

De senaste tre åren har kostnaderna för skadegörelse bara i tunnelbanan nått upp till nästan 114 miljoner kronor. Totalt har SL sedan 2002 pungat ut med en bra bit över en miljard för klotter och skadegörelse mot alla trafikslag.

– Det är enorma siffror, säger Jeanette Hegedüs på SL.

Fakta

Tre års sanering – 114 miljoner kronor

I stället för att sanera t-baneklotter hade Stockholms läns landsting ha kunnat:

avlöna 34 läkare, 70 sjuksköterskor eller 90 undersköterskor under tre års tid.

bygga 114 meter ny tunnelbana eller köpa en ny tunnelbanevagn av modernaste snitt.

Källa: Stockholms landsting