Min lokala hjälte

Klottrare grips – men döms sällan

Enebybergs station är en av de Roslagsbanestationer som är mest utsatta för klotter. Här rengör Ruslan Malaev med högtrycksspolning.
Enebybergs station är en av de Roslagsbanestationer som är mest utsatta för klotter. Här rengör Ruslan Malaev med högtrycksspolning.
Vid två tillfällen förra veckan fick Roslagsbanetåg tas ur trafik på grund av klotter. Kända klottrare greps, men det är osäkert om de kan dömas.

– Bevisningen håller ofta inte i rätten, säger poliskommissarie Stefan Dahlgren.

Klotter är ett problem på Roslagsbanan. När ett tåg klottras ner måste det tas ur trafik för att saneras i depån i Mörby. Det påverkar trafiken eftersom det finns begränsat med tågset och alla behövs för att kunna hålla igång trafiken.

– De som drabbas i första hand är resenärerna, säger Izhak Dan, informatör på Arriva.

Det var vid Kårsta station som tre klottrare kunde gripas den 24 juli, tack vare ingripande av en ­familj som bor i närheten. Familjen satt på sin uteplats när de såg tre personer spreja på ett tåg och sedan springa upp i skogen. Familjen, föräldrar och vuxna barn, gensköt klottrarna och konfronterade dem.

– ”Jag är här för att hälsa på min mormor”, sade han till min grabb. ”Jag känner varenda en här, vem är din mormor?”, frågade min grabb. Det kunde han inte svara på, berättar mannen som skickat in bilder av klottrarna och deras bil till polisen. Något som till slut ledde till att tre personer i 25-årsåldern, tidigare kända av polisen i klottersammanhang, kunde gripas.

vid Ytterligare ett tillfälle veckan innan, den 17 juli, konfronterade en konduktör och en passagerare en person som klottrade på ett Roslagsbanetåg vid Vallentuna station. Klottraren försökte då att spreja färg på konduktören. Konduktören, som enligt polisanmälan befann sin inne i tåget, lyckades stänga ett fönster och slapp bli nersprejad. En privatperson filmade händelsen, vilket ger polisen bättre utredningsmöjligheter.

– Visst är det bra att vi kan gripa klottrare. Men att få dem dömda i tingsrätten är en annan sak, säger Stefan Dahlgren, polischef i Vallentuna och expert på klotter.

Bevisbördan är mycket hög för att få klottrare dömda. I princip måste de fångas med fingrarna runt sprejburken för att bevisningen ska hålla, som i fallet i Kårsta. Enligt Stefan Dahlgren är det ändå osäkert om de kan dömas för fler fall som de sannolikt är skyldiga till. Det hjälper inte att polisen har dokumenterat deras taggar.

– När det väl står inför skranket säger de bara: ”Jag har inte gjort det”. Då räcker det inte, det krävs att de är skyldiga utom allt rimligt tvivel, säger han.

Polisen kommer under hösten att fortsätta utreda de båda klotterhändelserna. Det är olika gärningsmän och i fallet den 17 juli är den misstänkta under 18 år.

Visst är det bra att vi kan gripa klottrare. Men att få dem dömda är en annan sak.Stefan Dahlgren

Fakta

Enebybergs station värst drabbad

Varje månad kostar saneringen av klotter på Roslagsbanans stationer cirka 60 000 kronor.

Därtill kommer klotter och skadegörelse på tåg, i tunnlar och på byggnader längs banan som tillhör SL.

De värst klotterdrabbade stationerna i på Roslagsbanan är Enebyberg, Bällsta, Tibble, Kragstalund, Täby kyrkby, Täby centrum och Åkersberga.

I Danderyd är också klotter under tunnlar och viadukter vid Stocksund ett problem.

Källa: Arriva/SL