Klottret på tågen drabbar resenärer

Klotter på Roslagsbanans stationer kostar runt 60 000 kronor varje månad. Tre stationer i Vallentuna – Kragstalund, Bällsta och Vallentuna station hör till banans värst drabbade.
Klotter på Roslagsbanans stationer kostar runt 60 000 kronor varje månad. Tre stationer i Vallentuna – Kragstalund, Bällsta och Vallentuna station hör till banans värst drabbade.
Två tillfällen förra veckan fick Roslagsbanetåg tas ur trafik på grund av klotter. Kända klottrare greps med det är osäkert om de kan dömas.

– Bevisningen håller ofta inte i rätten, säger poliskommissarie Stefan Dahlgren.

Det var vid Kårsta station – Roslagsbanans slutstation i Vallentuna som tre klottrare kunde gripas 24 juli, tack vare ett ingripande av en familj som bor i närheten.

Familjen satt på sin uteplats när de såg tre personer som sprejade på ett tåg och sedan sprang upp i skogen. Familjen, föräldrar och vuxna barn, gensköt klottrarna och konfronterade dem.

– ”Jag är här för att hälsa på min mormor”, sade han till min grabb. ”Jag känner varenda en här, vem är din mormor?”, frågade min grabb, det kunde han inte svara på, berättar mannen som skickat in bilder av klottrarna och deras bil till polisen. Något som till slut ledde till ett gripande.

De gripna var tre personer i 25 årsåldern som är kända av polisen i klottersammanhang.

Ytterligare ett tillfälle veckan innan, 17 juli, konfronterade en konduktör och en passagerare en person som klottrade på ett Roslagsbanetåg vid Vallentuna station. Klottraren försökte då att spreja färg på konduktören. Konduktören, som enligt polisanmälan befann sin inne i tåget, lyckades stänga ett fönster och slapp bli nersprejad. En privatperson filmade händelsen, vilket ger polisen bättre utredningsmöjligheter.

– Visst är det bra att vi kan gripa klottrare. Men att få dem dömda i tingsrätten är en annan sak, säger Stefan Dahlgren, polischef i Vallentuna och expert på klotter.

Det är en mycket hög bevisbörda för att få klottrare dömda. I princip måste de fångas med fingrarna runt sprejburken för att bevisningen ska hålla i rätten – som i fallet i Kårsta förra veckan.

Enligt Stefan Dahlgren är det ändå osäkert om de kan bli dömda för fler fall av klotter som de sannolikt är skyldiga till. Det hjälper inte att polisen har dokumenterat deras tags, klottrarnas signatur.

– När det väl står inför skranket säger de bara ”Jag har inte gjort det”. Då räcker det inte, det krävs att de är skyldiga utom allt rimligt tvivel, säger Stefan Dahlgren.

Klotter är ett problem på Roslags­banan. När ett tåg klottras ner måste det tas ur trafik för att saneras. Det påverkar trafiken eftersom det finns begränsat med tågset på banan och alla behövs för att kunna hålla igång trafiken.

– De som drabbas i första hand är resenärerna, säger Izhak Dan, informatör på Arriva.

Polisen kommer under hösten att fortsätta utreda de båda klotterhändelserna på Roslagsbanan.

De som drabbas i första hand är resenärerna.Izhak Dan

Fakta

Skolorna blev nedklottrade

Det klottras inte bara på tåg i Vallentuna. Under juli månad har 39 fall av klotter på kommunens fastigheter anmälts.

I förra veckan rapporterades klotter på Lovisedalsskolan och Karbyskolan. Veckan innan drabbades Ekebyskolan och Lovisedalsskolan. I samtliga fall har tags dokumenterats.

I onsdags rapporterades också att en nazistisk organisation satt klistermärken i centrum.

Källa: Vallentuna kommun