ANNONS

Knarkåtalad Täbybo om hemliga uppdragsgivaren

Huvudförhandling i knarksmugglingsmålet där Järfällabo och Täbybo är åtalade. Dag 1. Bild in i rättsal utifrån. Maskad.
Täbybon, som misstänks för knarksmuggling, gav i rätten sin version av händelseförloppen.
På bilden flygplanet som åklagaren anser har använts för att smuggla in stora mängder knark i Sverige.
På bilden flygplanet som åklagaren anser att Täbybon använt för att smuggla in knark.
Polisen bild visar påsar med knark – från tillslaget i Örebro – skidfodralen innehåll kilovis med knark.
Polisens bild från tillslaget som ska ha tagits in via Täbybons flygningar, enligt åtalet.
Täbybon, som står åtalad bland annat för att ha smugglat in stora mängder knark med flygplan, fick i rätten frågor från åklagarsidan om sin hemliga uppdragsgivare.
– Han verkar vara en person med ett stort nätverk, svarade Täbybon då.
ANNONS

Rättegången, där en Järfällabo och en Täbybo står åtalade för grova narkotikabrott, började i måndag och väntas pågå i minst sex dagar i Attunda tingsrätt. Både Järfällabon och Täbybon har erkänt att de har träffats vid McDonalds parkering i Stäket för att lämna över två väskor med 72 kilo cannabis. På polisens spaningsfilm från platsen kan man se hur Järfällabon lyfter över två tunga väskor till Täbybons bil.

Täbybon nekar till brottet

Täbybon hävdade att han av en affärsbekant hade fått uppdraget att hämta upp väskor med lagliga cigaretter i Stäket. Han sa att han inte hade haft någon anledning att misstänkta att det låg något annat i dem eftersom det inte var första gången han utförde transporter åt uppdragsgivaren.

– Så jag åkte till Stäket. Jag var inte observant på att någon civilklädd spanare hade ögonen på mig. Hade jag varit det hade det inte bekommit mig för jag gjorde ingenting annat än jag brukade göra.

Täbybon hävdade gång på gång i rätten att han inte vet vem hans uppdragsgivare är eftersom de haft kontakt via köp- och säljforum på nätet och alltid kommunicerat via mobilappar.  Täbybon ska dock ha gjort affärer med mannen som han kallar ”Daniel” i flera år, ibland genom att han köpte upp konkurspartier med maskiner och ibland genom att han endast agerade mellanhand vid transporter.

– Jag har ibland en dag över och har då kört med bordsklockor och byggmaskiner och lite annat under hösten åt Daniel. Då fungerar det så att jag får betalt kontant, berättade Täbybon i rätten.

”Identitet hålls separerat”

Åklagarsidan ifrågasatte varför Täbybon varken hade fått veta vem han skulle möta i Stäket eller till vem han sedan skulle leverera väskorna.

– Hans affärsmodell bygger ju på att ha kontroll på att köpare och säljarens identitet hålls separerat, svarade Täbybon då.

Åklagarsidan ställde också Täbybon mot väggen om varför han, eftersom han hävdade att han är oskyldig till grovt narkotikabrott, inte samarbetat med polisen genom att lämna ut koden till sin mobil. Täbybon återkom flera gånger till att mobilen rymde ”affärshemligheter” om ett framtida projekt.

– Mitt förtroende för polismyndigheten att behålla sekretess är inte jättestort och har inte blivit större under den resa som vi har haft, sa han.

ANNONS

Täbybon nekade till att han varit på väg till flygplatsen med det knarkfyllda väskorna. Han berättade med dramatiska ord om polisens ingripande. Han beskrev hur civila spanare spärrade vägen framför hans bil och uppgav att han blev prejad av en annan civil polisbil bakifrån.

– Onda ögat känner jag igen, sa Täbybon och syftade sannolikt på att han känt sig förföljd av åklagarmyndigheten redan innan narkotikamålet var aktuellt.

Åklagaren: Omfattande smuggling

Kammaråklagare Jonas Lövström, vid Internationella åklagarkammaren, anser att Täbybon förutom att ha hämtat upp väskorna med 72 kilo cannabis i Stäket vid två tillfällen ska ha smugglat in stora mängder narkotika med flygplan.

– Det är professionellt agerande som vi inte ser som enstaka tillfällen och som bedrivs som en entreprenörsaktig­ verksamhet, har Jonas Lövström, kammaråklagare vid Internationella Åklagarkammaren, tidigare sagt till Mitt i Täby.

Polisen har under förundersökningen samlat in stora mängder flygdata för att kartlägga Täbybons flygningar till och från Sverige. Täbybon hävdade under måndagen att hans flygningar handlat om att få ihop flygtimmar.

– Jag har ungefär 600 pilottimmar i dag och för att bli kommersiell pilot måste man ha 1000 eller 1500 timmar som man måste samla på sig.

Vid måndagens förhandling då Täbybon fick ge sin version, innan flera vittnen under veckan skulle höras, framkom att han nekar till brott.

– Min klient förnekar, kommenterade försvarsadvokat Daniel Marcus åklagarens bevisning under måndagen.

Järfällabon förnekade i rätten uppsåt till grovt narkotikabrott. Han berättade att han kände sig tvingad att överlämna väskorna i Stäket, men att han inte förstod vad som låg i dem.

LÄS MER: Knarkrättegången mot Järfällabon och Täbybon startar i dag

LÄS MER: Järfällabon delaktig i misstänkt knarksmuggling

LÄS MER: Här är de inblandade i knarksmugglingen