Kö för att se den nya pendeltågsstationen

Perrongen på den nya pendeltågsstationen vid Odenplan är lång, bred och ljus. Stationen invigs officiellt i juli 2017.
Perrongen på den nya pendeltågsstationen vid Odenplan är lång, bred och ljus. Stationen invigs officiellt i juli 2017.
Jimmy Engelbrekt och hans far Reinhold stod först i kön. De hade bilat från Småland enkom för att se den nya pendeltågsstationen.
Jimmy Engelbrekt och hans far Reinhold stod först i kön. De hade bilat från Småland enkom för att se den nya pendeltågsstationen.
Kön ringlade lång utanför Odenplans t-banestation. Intresset för att kliva ner i underjorden och smygkika på den nästan färdiga pendeltågsstationen var stort.

Under söndagen bjöd Trafikverket in till en första visning av den nya pendeltågsstationen under Odenplan som är en av två nya stationer i den sex kilometer långa pendeltågstunneln citybanan. Den andra nya stationen är Stockholm city.

Citybanan och de två stationerna öppnas först i juli 2017 och blir då en del av stadens pendeltågnät, men det mesta är redan klart och nu återstår bara intrimningsarbete och tester för att kolla att tekniken fungerar.

– Det här är ett häftigt projekt som jag följt från start, säger besökaren Jimmy Engelbrekt.

Det var en lång kö av ivrigt väntande människor som väntade på att få ta sig ner för en första titt. På slaget klockan 11 var det fritt fram.

– Vi var här redan före klockan 9 i morse för att kunna stå längst fram i kön, säger Jimmy Engelbrekt. Jag och min pappa Reinhold har bilat från Aneby (tätort i Småland) bara för det här.

De lär inte ha blivit besvikna. Det första intrycket är att stationen är så stor och luftig. Sedan kanske man lägger märke till konstverken som pryder väggarna. Långa rulltrappor tar via ett mellanplan trafikanterna 30 meter ner till perrongen som rymmer drygt 2 000 personer.

Många var också nyfikna på att se hur den nya typen av plattformsdörrar fungerar.

Trafikverkets personal som fanns på plats och guidade fick höra en hel del lovord från imponerade besökare.

En av guiderna var citybanans projektchef Kjell-Åke Averstad. Han fick svara på många frågor från den nyfikna allmänheten.

– Vi ligger ett år före i tidsplanen för citybanan, säger Averstad. Och dessutom hamnar vi lite under budgeten för projektet som nu är cirka 20 miljarder kronor.