Köelände retar upp pendlarna

De långa köerna mellan Tumba och Tullinge väntas hålla i sig ytterligare en tid.
De långa köerna mellan Tumba och Tullinge väntas hålla i sig ytterligare en tid.
Dubbla vägarbeten mellan Tumba och Tullinge skapar köer och irriterar både Botkyrka kommun och många bilister.

– Det är kaos, säger Tumbabon Stefan Bondesson.

Köerna som uppstår på Huddinge-vägen skapar stor irritation hos Botkyrkaborna.

– Det är kaos på morgnarna när man ska till jobbet och på helgerna. När jag åkte hem mitt på dagen i söndags var det kö nästan till Tullinge, säger Tumbabon Stefan Bondesson som tar Hågelbyleden till jobbet.

– Men där har köerna också växt.

Vägarbetena är en del av Trafikverkets projekt att göra Huddingevägen säkrare. Just nu bygger man om busshållplatserna Falks Backe och Hamrabron så att de ska bli säkrare för funktionshindrade.

Vägarbetena kommer att pågå under vintern och våren. Förutom busshållplatserna ska Trafikverket bygga refuger, säkra farliga utfarter och göra övergångsställen säkrare.

Botkyrka kommun är kritisk till Trafikverkets plan för att leda om trafiken under arbetet på Huddingevägen.

– När vi förstod vilken plan Trafikverket hade så insåg vi att det skulle bli problem. Men vi fick veta det sent, säger Ulrika Persson, gatuchef på kommunen.

Botkyrka vill att Trafikverket ska försöka bli klara med arbetet tidigare än planerat. Samhällsbyggnadschef Magnus Andersson ska ha ett möte med Trafikverket om hur trafiken ska kunna flyta bättre.

– Vi har flera förslag, säger Ulrika Persson.

Enligt Trafikverket, som hänvisar till egna mätningar, är kö­problemen inte riktigt så allvarliga som de upplevs.

– Men jag förstår att det upplevs som besvärligt och det beklagar jag, säger Mats Berg, projektledare.

Enligt honom kommer köerna att minska när arbetena vid Hamrabron är klara någon gång i slutet av veckan. En bit in i november blir man klar med Falks backe och sedan ligger arbetet nere under vintern. Då ska man titta på lösningar för att trafiken ska påverkas mindre.

– Vi tar med erfarenheterna till framtida arbeten, säger Mats Berg.

En möjlighet är att öppna upp en alternativ väg via Hamringe­vägen/Åvägen. Men vägen, som ägs av Alfa Laval och sköts av kommunen, måste byggas om för att klara trafiken. Det är en dyr lösning, men kanske nödvändig för framtiden. Till exempel ska bron över järnvägen mellan Tumba och Tullinge bytas ut.

– Vi håller alla alternativ öppna, men då kan det skapas nya problem vid korsningen Hågelby­leden/Åvägen, säger Mats Berg.