Köerna från Nacka värre än någonsin

Restiden för Nackas bilpendlare har ökat med tio procent på bara ett år.

Morgontrafiken är näst värst i länet.

Över 30 000 Nackabor arbetar utanför kommunen och pendlar fram och tillbaka till jobbet. Ungefär 20 000 personer pendlar till Nacka från andra delar av staden.

Restiden i rusningstrafik har ökat med nästan tio procent på ett år. Att köra mellan Stockholm och centrala Nacka tar mer än dubbelt så lång tid i rusningstrafik än under dygnets lugnare timmar, visar en ny undersökning av TomTom.

I snitt har restiden ökat med sex minuter om dagen, eller tre timmar i månaden. Totala restiden tur och retur tar i snitt 45 minuter, mot 22 minuter under icke rusningstid.

Forskarna menar att den ökade restiden skickar tydliga signaler.

– Det här betyder att det är fullt på vägarna. När man ligger nära full kapacitet så behövs det väldigt lite för att vi ska se den här typen av ökningar, säger Ingmar Andréasson, trafikplanerare och forskare på KTH.

Vad kan man göra för att det inte ska bli värre?

– Antingen kan man bygga ut vägnätet, men det tar väldigt lång tid, eller så får man försöka att få folk att åka mer kollektivt.

Hur gör man det?

– Det gäller att få folk att prova på det. När jag bodde i Göteborg så gav de bort gratis månadskort ett tag, till exempel. Folk behöver en spark i baken innan de märker att det faktiskt går en buss precis där de bor.

Ingmar Andréasson berättar att han också har arbetat mycket med så kallad anropstrafik. Resenären går till en station, hoppar på en förarlös vagn och trycker på en knapp för att meddela vart hon eller han ska.

Han har bland annat varit delaktig i ett projekt i Upplands Väsby där kommunen satsar en miljon kronor på att utreda möjligheten att bygga ut spårbilstrafik.