Köerna på E18 är inget nytt

Carl Falkman har tagit bilden av bilarna som köar vid Inverness. På den tiden fanns hela tre bensinmackar i Stocksund längs vägen som då kallades Norrtäljevägen.
Carl Falkman har tagit bilden av bilarna som köar vid Inverness. På den tiden fanns hela tre bensinmackar i Stocksund längs vägen som då kallades Norrtäljevägen.
1971 fanns inte Danderyds sjukhus som vi är vana att se det idag. Byggnaden till höger finns dock kvar än idag.
1971 fanns inte Danderyds sjukhus som vi är vana att se det idag. Byggnaden till höger finns dock kvar än idag.
Samma sträcka idag.
Samma sträcka idag.
Foto: Vallentuna bildarkiv.  1976 gick ingen motorväg till Brottby. Men genomresande kunde ta ett stopp på Ingas bar.
Foto: Vallentuna bildarkiv. 1976 gick ingen motorväg till Brottby. Men genomresande kunde ta ett stopp på Ingas bar.
Att hela Roslagen köar på E18 genom Täby och Danderyd är inget nytt fenomen.

Redan på 1950-talet ringlade sig köerna långa.

- Det var hemskt. Ibland stannade jag och köpte hallonbåtar vid Roslagstull, säger 70-talspendlaren Ulla Liljekvist.

Här ärbilden som visar att bilköerna på E18 i rusningstid inte är något nytt fenomen.

Långt därifrån.

Hembygdsföreningen i Stocksund, Amorina, har i sin ägo bilden från 1950-talet av de blankpolerade, tidstypiska bilarna som köar vid Inverness.

En Stocksundare och därtill kändispappa stod bakom kameran – Carl Falkman, pappa till operasångaren och skådespelaren Loa Falkman.

– Han har tagit en hel del bilder som har donerats till vårt arkiv, säger Kjell Gunnarsson, ordförande för hembygdsföreningen.

På 1950-talet körde han inte bil. Senare blev han bilpendlare. Han minns köerna över Stocksundsbron.

– Det var ett äventyr.

Rent säkerhetsmässigt fanns också mycket att önska.

– Då gick en träbro över Ålkistan. Det var ett olämpligt material på vintern. Det var halt och på den tiden hade man inte vinterdäck som nu, säger Kjell Gunnarsson.

I dag är E18 från Stockholm motorväg hela vägen till Norrtälje, undantaget en sträcka mellan Rosenkälla och Söderhall som är motortrafikled.

På 1960-talet var det inte så. Pendlare från norra Vallentuna åkte fick åka den slingriga gamla Norrtäljevägen. Ulla Liljekvist minns vedermödorna som bilpendlare från Kårsta och småbarnsmamma på 1970-talet

– Det var hemskt! Jag försökte ta smitvägar genom Djursholm, säger hon.

Men Ulla hade ett knep för att orka med den sega bilresan på över en timme.

– Ibland stannade jag vid Roslagstull och köpte en påse hallonbåtar, säger hon.

Som Kårstabo på 1960-talet hade hon också ett annat viktigt ärende i Rosenkälla.

– Det fanns en soptipp där de brände sopor. I Kårsta hade vi inte sophämtning då, så där fick man går av med soporna i sina fräscha arbetskläder, minns hon.

Alla som åker bil från Roslagskommunerna och in mot Stockholm känner till den urbana miljön kring Mörby centrum och Danderyds sjukhus. Att ge sig ut som fotgängare på vägen är otänkbart. Men det var det inte för 1960-talets Danderydsbarn som genade över vägen. En kvinna som Mitt i:s fotograf möter berättar om ett upprört föräldramöte 1965 då frågan diskuterades.

Även Kjell Gunnarsson minns.

– De genade över tågspåren också. Man försökte förbjuda dem. Men barn tar den genaste vägen, säger han.

Även i bilarna var barnen utsatta.

– Själv kommer jag ihåg när vi körde ut en gång från Stocksund mot Inverness för att komma ut på landsvägen. Det var rödljus där då. Min mamma höll på att krocka, hon tvärnitade och jag flög in i framsätet och spräckte läppen. Man hade ju inga säkerhetsbälten i baksätet på den tiden, berättar Fransisca Sieurin-Lönnqvist, bildansvarig på Danderyds hembygdsförening.