Kollektivtrafik får företräde i Mölnvik – bilister får stå tillbaka

Twilight Oldenburg tycker det går bra att ta bussen till Mölnvik.
Twilight Oldenburg tycker det går bra att ta bussen till Mölnvik.
På Skärgårdsvägen ska det skapas bussfickor.
På Skärgårdsvägen ska det skapas bussfickor.
Trafikkaos i Mölnvik.
Trafikkaos i Mölnvik.
När trafiken i Mölnvik ses över prioriteras kollektivtrafiken, cyklister och gående.

Det har fått bilburna läsare att protestera – men Värmdö kommun står fast.

– Vi planerar för framtiden. Det går inte att bygga om Mölnvik så att det ska fungera när alla vill åka bil, säger Patrik Stenberg, trafikplanerare.

Bilar som köar genom rondellerna, otydliga och farliga övergångsställen och bussar som stoppar upp flödet när de släpper på och av passagerare. Trafiksituationen i Mölnvik är minst sagt rörig.

Länge har politikerna pratat om att vidta åtgärder. Nu har den nya trafikutredningen, gjord av samhällsbyggnadsavdelningen, landat i deras knä.

Den slår fast att möjligheten att åka buss, cykla eller gå inom och till området är prioriterat.

Det har fått många läsare att höra av sig.

Flera tycker att Värmdö kommun är ute och cyklar när de vill få folk att välja bort bilen.

”Hur i hela världen har man tänkt? Ska folk på Saltarö cykla till Ica Maxi för att storhandla? Eller ska jag ta cykeln och köpa brädor på Bygg-Ole?” skriver Petra i ett mail.

”Vem ställer bilen och väljer att cykla när man ska storhandla? Suck, lekstuga i kommunen i vanlig ordning” skriver en annan läsare på Facebook.

Patrik Stenberg, trafikplanerare, lugnar och säger att alla åtgärder med kollektivtrafik och gång- och cykelbanor kommer att underlätta även för bilisterna.

Han tar nya bussfickor på Skärgårdsvägen som ett exempel.

– I dag är det två filer i vardera rikting där busshållplatserna ligger i den inre filen, så när bussen åker måste bilisterna vänta bakom. Förslaget innebär att man bygger fickor som bussarna kan åka in i, vilket gör att bilarna kan åka förbi. Det kommer att bli en otrolig förbättring, säger han.

Varje dag kliver drygt 1 500 personer på bussen i Mölnvik. Siffran ger större tyngd att sätta kollektivtrafiken först, men den ligger också i linje med politikernas mål, menar Patrik Stenberg.

– Vi planerar för framtiden. Det går inte bygga om Mölnvik så att det ska fungera när alla vill åka bil, då blir det fullt. Alla förslag i utredningen ligger i linje med de mål som politiken har satt upp, vilket är att fler ska åka kollektivt, cykla och ställa bilen, säger han.

Twilight Oldenburg, 23, tar ofta bussen till Mölnvik från Gustavsberg. Hon tycker att det fungerar bra att åka med både barnvagn och matkassar, men att området är lite rörigt med all trafik.

Därför är det är bra att både bussar och gående prioriteras i det nya förslaget, tycker hon.

– Det tycker jag låter bra. Det vore skönt om man slapp gå runt alla vägar med barnvagnen, det är alltid så mycket trafik här. Och ibland får man vänta länge på bussen för att det är så mycket bilköer, säger hon.

Men om det nya förslaget går igenom så måste turtätheten öka, menar Twilight Oldenburg.

– Det måste bli fler bussar om folk ska sluta åka bil.

Fakta

Så ska Mölnvik bli mer framkomligt

Behovet att resa med bil ska begränsas.

Förutsättningen att cykla, gå eller åka buss ska bli bättre.

Bussfickor ska göra att bussar på Skärgårdsvägen inte stoppar upp trafiken.

Rondellerna görs om för att snabba på flödet.

En ny cirkulationsplats längre västerut på Skärgårdsvägen kan byggas.

På sikt kan antalet tillfarter till området bli fler.

En ny anslutning till väg 222 kan byggas.