ANNONS

Vill se självkörande bussar i Ursvik

kollektivtrafik Ursvik 504 buss
Mittenstyret vill se en ny dragning av 504:an så att den framöver inte kör via Duvbo utan istället längs Tulegatan och Duvbo t-bana.
Inför valet 2018 utsåg vi, med hjälp av er läsare, fem viktiga frågor som de då kandiderande partierna fick svara på.
Nu, snart ett år efter valet, följer vi upp hur det gått med löftena från de styrande partierna – Socialdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet.
ANNONS

Detta är del 5 och  handlar om hur Ursvik ska få mer kollektivtrafik.


Innan valet utlovades tätare turer på 504:ans buss. Försök med förarlösa bussar och en eventuell kommunal busslinje till Ursvik i väntan på nya beslut från landstinget.

Man ville även få till bättre förbindelser mellan Ursvik och simhallen, Arenastaden och Kista.

Sedan dess har landstinget gjort försök med flexibla nattstopp på 504:an – alltså att resenärer kan få kliva av på andra platser än vid hållplatsen.

I samarbete med Stora Ursvik KB har kommunen även sett till att 504:an nu fått fler turer på kvällarna.

Ny dragning för 504:an

Fortfarande äger inte kommunen hela frågan om kollektivtrafiken till Ursvik, vilket är ett problem menar Stefan Bergström (C). Politikerna ligger dock på landstinget och inför att busstrafiken nu ska handlas upp på nytt så ser de sin chans till förändring.

– Vi svarade på landstingets remiss om busstrafik i april och var där tydliga med att Ursvik behöver bättre kollektivtrafik, säger Stefan Bergström.

ANNONS

Vi vill även se över möjligheten till kollektivtrafik till Coop och Willys.

Stefan Bergström

Mittenstyret har även önskat att 504:ans linje dras om så att den inte längre trafikerar Duvbo utan i stället går längs Tulegatan, Duvbo t-bana och simhallen.

– Vi vill även se över möjligheten till kollektivtrafik till Coop och Willys vid Madenvägen för att få bort bildberoendet dit.

Vill testa självkörande bussar

Mittenstyret sätter stort hopp till att tvärbanan som beräknas stå klar 2022, ska bli ett uppsving för Ursvik.

Stefan Bergström jobbar även för att Sundbyberg ska bli en av de första kommunerna som får självkörande bussar.

– Det hade varit toppen att kunna koppla de bussarna med spårvagnsstoppen och dra dem in i till exempel Milotområdet. Tekniken finns runt hörnet. Jag hade gärna testat dem redan under den här mandatperioden.

Marcus Jonsson (KD) håller med om att tvärbanan måste prioriteras. Men att bli först med självkörande bussar är dock för sent, menar han.

– Det är bra med stora ambitioner men Järfälla har redan kört förbi oss när gäller att bli den första kommunen med självkörande bussar. En utbyggd kollektivtrafik måste innebära att fler kan åka med den, därför är det en felprioritering med självkörande bussar som begränsar antalet passagerare.


Läs även gärna del 1 om hur tryggheten i Hallonbergen och Rissne ska öka.

Del 2 om hur integrationen ska förbättras.

Del 3 om satsningar på skolan.

Och del 4 om hur utsläppen i kommunen ska minskas.

Fakta

Fem frågor till politikerna

De fem frågorna som politikerna fick innan valet var:

Hur tryggheten i centrum skulle öka.

Vilka satsningar som skulle göras på skolan.

Hur man ville minska utsläppen.

Hur kollektivtrafiken till Ursvik skulle bli bättre.

Hur integrationen skulle förbättras.