Min lokala hjälte

Täby kommun har dålig koll på barnens lekytor

Från vänster Alexander R, Greta och Alexander S på Vallatorpsskolan.
Från vänster Alexander R, Greta och Alexander S på Vallatorpsskolan.
Trots Boverkets riktlinjer på 30 kvadratmeter skolgårdsyta per elev har Täby ingen koll på hur stora kommunens skolgårdar är. Förutom den nya skolan i Hägerneholm där eleverna får 18 kvadratmeter var att leka på. Mitt i besökte Vallatorpsskolan för att höra vad eleverna tycker.

Det är en blöt förmiddag i Täby och Vallatorps skolgård ligger öde. Men plötsligt slås dörrarna upp och massvis med barn rusar ut för att få några välförtjänta minuter av spring och lek.

– Klätterställningen är rolig. Och jag gungar mycket. Men jag hade kanske velat ha fler hårda gungor, inte sådana av däck, säger Greta, 6.

Alexander, 6, vet vad han tycker om mest med sin skolgård.

– Jag gillar parkour-parken mest, säger han.

”Jag hade kanske velat ha fler hårda gungor”

När det börjar krypa i benen på de yngsta barnen är det ofta till skolgården man längtar. Men trots att skolgården ofta är den enda plats där barnen kan leka fritt är det många kommuner som har bristande koll på hur stora de faktiskt är.

Greta och Alexander R åker rutschkana. 6 år. Foto: Christian Johansson

Inga siffror på skolgårdar

I en pågående kartläggning undersöker Boverket om landets skolgårdar klarar riktlinjerna på 30 kvadratmeter per elev. I Täby har man ingen sammanställning över hur stora skolgårdarna är, och man kan alltså inte svara på hur väl man når Boverkets mål. Men kommunens bild är att frågan om skolgårdar är väldigt levande i Täby.

– Vi har under de senaste fyra åren jobbat väldigt mycket med tillgängligheten i skolorna, såväl inomhus som utomhus – och då har elevråden varit väldigt delaktiga i planeringen. Vi har också arbetat mycket med att hela spektrat finns med, från lekytor till platser för mer organiserat lärande utomhus, säger utbildningschef Patrik Forshage.

Paviljonger på skolgården

Han säger att de inte fått några signaler från skolor om att deras gårdar skulle vara för små.

– Det har varit ett problem på Midgårddskolan i Kyrkbyn där eleverna blev tvungna att evakuera från deras befintliga lokaler och flytta in i paviljonger. Då blev skolgården inte den roligaste, men det handlade om en kortare övergångsperiod.

Ny skola med för liten skolgård

Många av barnen i det nya området i Hägerneholm i Täby kommer att gå i den planerade Hägerneholmsskolan, med en kapacitet om 600 elever. Där beräknas eleverna få omkring 18 kvadratmeter per elev, det vill säga en bra bit under Boverkets riktlinjer.

– Den skolan är den placerad alldeles i närheten av Hägerneholmsparken. Det handlar inte bara om hur stor den inhägnade skolgården är utan även om miljön runt omkring. Vi har planerat på samma sätt när det gäller skolan i Täby Park, det naturnära är alltid viktigt när vi bygger nytt och det gäller även skolorna, säger samhällsutvecklingschef Joachim Quiding.

Miljonsatsning på skolgårdar

På fastighetsavdelningen säger man att skolgårdarna varierar i storlek men att många skolor är placerade just nära skogs- och grönområden. Under 2017 påbörjades ett flera år långt arbete med att höja kvalitén på skolgårdar och i år har man investerat omkring sju miljoner kronor för detta ändamål.

FV: Alexander R, Greta, Alexander S. 6 år med spring i benen. Foto: Christian Johansson

Hur ser ni till att skolgårdsmiljön blir varierad och passar flera åldrar?

– Det är en utmaning. Det är inte alltid så lätt att planera för alla åldrar, men vi jobbar ständigt med att det både finns lek för de yngsta och bra platser att hänga på för de äldre eleverna.

”Jag vill ha en bredare rutschbana”

På Vallatorpsskolan är det snart dags att gå in och sätta sig vid skolbänken igen. Alexander, 6 år, tycker om sin stora skolgård men det finns fortfarande saker som kan bli bättre.

– Linbaneskogen gillar jag mest, men jag skulle vilja ha en bredare rutschbana så att man kan åka fler.

Längst upp: Greta, Alexander S, Alexander R. 6 år. Foto: Christian Johansson