Kommunanställd får allvarlig kritik av JO

Det ingår i tjänstemannarollen att agera korrekt skriver JO.
Det ingår i tjänstemannarollen att agera korrekt skriver JO.
En tjänsteman på Täby kommun snoppade av en privatperson med orden "kontakta inte mig mer". Nu får tjänstemannen allvarlig kritik av JO, för dåligt bemötande.

”Har tyvärr inte mer tid att spendera i detta ärende. Kontakta inte mig mer tack.”

”Jag är inte din sekreterare. Du får komma hit eller ringa till arkivet och begära de handlingar som du behöver. Gör vad du vill.”

Med de orden försökte en tjänsteman vid Täby kommun förra året avsluta en kontakt med en privatperson som ville veta mer om ett ärende. Men det var fel, slår Justitieombudsmannen, JO fast.

”Inte acceptabelt”

”(Tjänstemannen) uttryckte sig i e-postkorrespondensen på ett sätt som inte är acceptabelt. Agerandet stred mot kravet på saklighet (…) och (tjänstemannen) förtjänar därför allvarlig kritik för sitt bemötande” skriver JO i sitt beslut.

I ett svar till JO medger Täby kommun att tjänstemannen gjort fel och kallar formuleringen som använts för ”mindre lämplig”.

Enligt den prickade tjänstemannen handlade det om ett infekterat ärende där flera missnöjda personer hört av sig och ifrågasatt kommunens agerande.

Ur JO:s beslut:

”Det är inte ovanligt att företrädare för en myndighet ifrågasätts eller får kritik av enskilda. Det ingår emellertid i tjänstemannarollen att man ska agera korrekt mot den som tar kontakt med en myndighet. Även om en enskild uppträder på ett sätt som upplevs som besvärligt måste en tjänsteman kunna hantera situationen professionellt och hålla en god samtalston.”