ANNONS

Kommunen: ”Det är inte rimligt att det ska ta så lång tid”

Malin Danielsson Liberalerna politiker i Huddinge
Malin Danielsson (L) beklagar att det tagit så lång tid innan Julia Schaffer fick ett besked.
I fyra år har Julia Schaffer stridit mot kommunen för att få ersättning för den skadade brunnen och en lösning på situationen.
– Det är inte rimligt att det ska ta så lång tid att få ett besked, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd.
ANNONS

Julia Schaffer har bollats mellan fyra olika projektledare på fyra år. Någon svarade henne inte överhuvud taget, berättar hon. Hon har även mejlat kommunjuristen och ansvarig politiker Malin Danielsson (L).

Julia har varit utan dricksvatten – i fyra år

Trots att hon lovades ersättning för två år sedan har hon fortfarande inte fått några pengar. Och nu, fyra år efter att brunnen förstördes, har hon fått beskedet att kommunen inte är ansvarig.

– Det är inte rimligt att det tar så lång tid att få ett besked. Det är bara att beklaga. Det borde ha gått till vårt försäkringsbolag för utredning direkt. Vi måste haft en brist i våra rutiner som inte är acceptabel. Så fort jag fick kännedom om ärendet såg jag till att det skickades till vårt försäkringsbolag, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

Kommunen och Stockholm vatten och avfall (SVOA) har använt samma entreprenör.

Danielsson: ”Jag kommer att titta på det här”

– När kommunen och SVOA utför ett gemensamt arbete är det inte alltid helt enkelt att veta vems ansvar det är. Men det är beklagligt att en enskild kommer i kläm, säger Malin Danielsson.

Julia har blivit lovad ersättning av en projektledare. Ska inte det gälla?

– Vårt försäkringsbolag gör alltid en utredning, det är så vi hanterar den här typen av ärenden. Vi kan inte betala ut skattemedel till folk utan att vi vet att vi ska ta på oss ansvaret. Men den utredningen borde ha gjorts från början.

ANNONS

Men om en kommunal tjänsteman i ett mejl beviljar henne ersättning – gäller inte det?

– Jag kan inte uttala mig om det, jag har varken läst mejlet eller utredningen. Det kan vara så att vi hade en tjänsteman som inte hade mandat att lova det. Om kommunen har utlovat något och inte fullföljt det, kan vi bli ersättningsskyldiga. Jag kommer att titta på det och se om det finns anledning att göra någon ytterligare bedömning utöver den som försäkringsbolaget har gjort.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.