Välj ditt område
Fartyget har varit till för ungdomar i tre årtionden. Nya bolaget som äger Ariel hoppas att det kan fortsätta på den banan.
Fartyget har varit till för ungdomar i tre årtionden. Nya bolaget som äger Ariel hoppas att det kan fortsätta på den banan.

Kommunen sålde skepp till vrakpris

Nyheter Sedan 1984 har fartyget Ariel sysslat med ungdomsverksamhet i Haninge kommuns regi. Kommunen renoverade nyligen skeppet för 800 000 kronor.

Nu har det sålts – för 50 000 kronor.

Det tvåmastade träfartyget S/Y Ariel har i tre årtionden seglat med arbetslösa ungdomar och andra unga som fått en plats där via socialtjänsten i Haninge. Här kunde behövande ungdomar jobba och lära sig att ta ansvar.

I en värdering som gjordes av fartyget angavs värdet vara från knappt en halv miljon uppemot 1,5 miljoner kronor, beroende på hur lång tid man väntade på rätt köpare. Försäljningstiden till ett högre pris uppgavs vara ett till två år.

Vintern 2011-2012 investerade kommunen nära 800 000 kronor i en avancerad renovering av det 22 meter långa träfartygets skrov, visar fakturor som Lokaltidningen Mitt i begärt ut. Så sent som i maj i fjol betalades de sista fakturorna.

I mars lades en annons ut på kommunens hemsida om att fartyget skulle säljas i en anbuds­givning, allt enligt politikernas beslut. Drygt två månader efter att anbudstiden löpt ut sålde kommunen båten – för 50 000 kronor.

Uppgifterna har fått oppositionen i Haninge att reagera.

– Det låter inte klokt, jag kan bara konstatera att det känns helt fel. Att överhuvudtaget sälja fartyget som sysslat med ungdomsverksamhet har jag varit tveksam till. Om man ändå säljer så ska man vänta in bästa möjliga pris, säger oppositionsrådet Robert Noord (S), som nu kommer att begära en utredning av affären.

Den ansvarige politikern Sven Gustafsson (M), ordförande i social­nämnden, menar att marknaden är dålig.

– Det hade naturligtvis varit jätteroligt att få en halv miljon kronor men då hade skattebetalarna haft fortsatta kostnader för fartyget, säger Sven Gustafsson.

Men ni annonserade bara i en månad?

– Jag har ingen personlig kunskap om hur lång tid det tar att sälja ett sådant fartyg, det är möjligt att man kunnat annonsera längre, säger Sven Gustafsson.

Den nya ägaren Tomas Lindström, som sedan tidigare driver ett båtvarv, har startat ett bolag för att driva Ariel kommersiellt.

– Budet vi lade var symboliskt men ett fartyg är värt det som folk är villiga att betala, säger han.

Tanken är att försöka fortsätta med ungdomsverksamhet, men inga garantier finns att ungdomar seglar båten i framtiden.

– Det är väl mer hjärta än hjärna i det här. Men vi måste snabbt börja dra in pengar för drift, kajhyra och försäkringar genom seglingar, säger Tomas Lindström.

Om man ändå säljer så ska man vänta in bästa möjliga pris.Robert Noord (S)

Byggdes i Norge 1917

Ariel byggdes som fraktfartyg 1917 i Grandfjøren i Molde, Norge.

Den gjordes om till ett segelfartyg under 1970-talet.

Enligt värderingen som gjorts är fartyget svårsålt, men det kan finnas köpare som vill betala ”väsentligt mer” än 500 000 kronor, det kan dock ta mer än ett år.

Fartyget annonserades på kommunens hemsida samt i tidningen Båtbörsen.

Källa: Haninge kommun

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Dykare; Dykning; Instagram; Vändpunkt i livet; Patrik Jonson; Resarö; Vaxholm; Undervattensfotografering; Undervattensfoto
Livsstil

Patrik satsade på djupet efter vännens död

Brott

Trängde sig in och rånade kvinna i Husby

Poliser
Brott

En anhållen för dödsskjutningen i Tensta

Nyheter

Tre personer avlägsnades från Medis

Brott

Tre sexuella ofredanden på We Are Sthlm

Trafik

Riddarfjärdssimningen hindrar pendelbåt 85