Kommunen skickade faktura till fel mamma – kom krav från inkasso

kollage kollo/inkasso
Fakturan för kollot gäckade styvmamman under lång tid.
En faktura från kommunen skickades till fel person. Den betalades, påstods vara struken, men trots det kom krav från inkasso.
Upplands-Bro kommun gör en pudel efter missen.
– Det får vi ta på oss, säger ekonomichefen Roger Sundholm.

En dag trillade ett kuvert ner i brevlådan hos en Upplands-Brobo. Det var ett brev från inkasso som hotade med att skicka henne till Kronofogden om hon inte betalade fakturan på 600 kronor till Upplands-Bro kommun.

Den fakturan hade gäckat henne i flera månader.

– Den här fakturan gäller inte mitt barn, utan min mans barn. Och hon är skriven hos sin mamma, inte hos oss, berättar styvmamman för Mitt i.

Fakturan skulle strykas

Redan när den första fakturan kom adresserad till styvmamman reagerade hon, eftersom hon inte skickat sitt bonusbarn på kollo. De valde då att ringa upp kommunen och flickans pappa fick ett OCR-nummer och kunde betala kollofakturan direkt.

Men några månader senare fick styvmamman på nytt ett brev från kommunen. En påminnelse om att betala fakturan.

– Då ringde jag till kommunen igen. Efter många om och men sa handläggaren att de skulle stryka fakturan. För handläggaren såg att jag inte har några barn i ”kolloåldern”, säger styvmamman.

Återigen trodde hon att det var över – men icke.

– Nu har jag fått ett brev från inkasso. Jag blir superarg. Visst kan jag betala för min bonusdotter, men varför skickar de fakturorna till mig? Varför är det kvinnan i huset som får fakturor som gäller barn?

Ekonomichefen: ”En tankevurpa”

Ekonomichefen på Upplands-Bro kommun, Roger Sundholm, menar att anledningen till att det blivit på detta sättet är den mänskliga faktorn. Normalt sett har kommunen ett system för att skicka fakturor, men när det gäller kolloverksamheten är den ”mer analog”.

– Här har det blivit en tankevurpa. Den som har ansökt borde också ha stått som mottagare. Det är helt enkelt felaktigt. Det får vi ta på oss, säger Roger Sundholm och fortsätter:

– Jag förstår att man blir upprörd att man får påminnelse och sedan ett krav från oss. Men tar man kontakt med oss så rättar vi förstås till det som är felaktigt.

Men trots flera försök att lösa missen har styvmamman ändå fått inkassokrav. Något som Roger Sundholm nu garanterar ska vara borttaget.

Lovar att inkassokrav tas bort

– Det är olyckligt att det inte blivit åtgärdat på en gång. Här har det inte har gått rätt. Jag har diskuterat detta med de som handlägger detta och de ska se över sina rutiner, säger han.

Har detta hänt fler gånger?

– Nej, det kan jag inte säga att jag varit med om. Det är klart att det kan bli fel när mänskliga faktorn är inblandad. Det är tyvärr inte 100 procent säkert. Men är något fel så rättar vi till det, det är utgångspunkten, säger Roger Sundholm.

Kollo i år igen

Även om tidigare löften om strukna fakturor har visat sig falska, tror styvmamman att allt ska lösa sig nu.

– Jag får hoppas på det. Nu är det snart dags för kollo igen, så jag hoppas att fakturan skickas till rätt person det här året, säger hon.