Välj ditt område
Upplands-Bro kommun spelar in samtal till kundcenter.
Upplands-Bro kommun spelar in samtal till kundcenter.

Kommunen spelar in dina samtal

Nyheter Sedan mitten av mars spelas alla samtal till kommunens kundcenter in – utan att den som ringer vet om det.

Vissa av samtalen kan bli offentlig handling och då lämnas ut.

En läsare som hört av sig till tidningen hamnade i en diskussion med en person som arbetar på kommunens kundcenter. Diskussionen handlade om vad som hade sagts tidigare i konversationen och inte.

Kundcenterpersonen hade då talat om för mannen att allt som sägs spelas in, varpå man skulle kunna ta reda på vad som sagts.

Det svaret chockade mannen.

– Jag reagerade oerhört när jag fick veta att det spelas in. Ibland hör man ju sånt när man ringer till Nordea, att det spelas in i utbildningssyfte, men här så spelas det in utan att jag vet om det, säger mannen.

Han är mycket kritisk till förfarandet.

– Inspelningen kan ju bli en offentlig handling man kan begära ut. Man kan ju ringa in om saker som inte ska offentliggöras, säger han.

Kundcenterchefen Susanne Schenström bekräftar att samtalen spelas in sedan mitten av mars. Det är något som sker automatiskt, bland annat ifall någon skulle bli utsatt för hot, men också i framtida utbildningssyfte.

– Det är en trygghet för personalen. Som samhället ser ut så får man in hotmeddelanden, säger hon.

Hur länge samtalen ska sparas är ännu inte bestämt, då systemet är så nytt att man ännu inte har riktlinjer för hur inspelningarna ska hanteras, menar hon.

Den som ringer in får inte på förhand veta att samtalen spelas in.

– Nej det görs inte som det görs nu. Det är något som man ska se till att ordna till. Man behöver inte det lagmässigt, men det kanske är en bättre service kundmässigt, säger Karl Öhlander, kanslichef på kommunledningsförvaltningen.

De som kommer åt inspelningarna i efterhand är personerna som jobbar på kundcenter, menar han.

Men vissa av samtalen kan, precis som inkomna brev och liknande, bli offentlig handling, om samtalet skulle bli del i ett ärende, och skulle i så fall kunna lämnas ut.

Det är dock endast i teorin, än så länge, då ingen har begärt ut något samtal.

– Grunden är att det inte lämnas ut. Mycket av de samtal som rings in skulle inte lämnas ut utan blir bara ett ärende i kundcenter, säger Karl Öhlander.

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Amrita fick rasistisk lapp i brevlådan

Sjukvård

Hundratals marscherar mot BB-kaoset

Trafik

Långa köer på E4/E20 södergående i Hallunda

Blåljuskollen Haninge, torsdag
Morgonkollen

Man knivskars svårt – fick lungan punkterad

Nyheter

Här är kommunen som hyllas av Cykelfrämjandet

Dykare; Dykning; Instagram; Vändpunkt i livet; Patrik Jonson; Resarö; Vaxholm; Undervattensfotografering; Undervattensfoto
Livsstil

Patrik satsade på djupet efter vännens död