Kommunen kan stoppa busstrafik

Sollentuna kommuns resurser fick läggas på att bogsera bussar och snöröjningen blev lidande.
Sollentuna kommuns resurser fick läggas på att bogsera bussar och snöröjningen blev lidande.
Bussar som fastnade och blockerade vägarna. Det var största problemet under värsta snödagarna.

– I vissa lägen kanske man ska stoppa trafiken helt enkelt, säger Christer Lundqvist, driftsansvarig på kommunen.

Sextio centimeter snö i Sollentuna kommun på kort tid. Det var vad kommunens anlitade snöröjning hade att jobba mot. Alla resurser sattes in under det extrema snövädret, men det räckte inte.  I efterhand får kommunen mycket kritik på sociala medier. Någon påminner att skattebetalare står för snöskottningen och skriver; ”då förväntas det att vägarna ska bli plogade så att vi kan ta oss till jobb och skola”. En annan tycker att staten borde ta över ansvaret.

Christer Lundqvist, driftsansvarig Sollentuna kommun

Christer Lundqvist, driftsansvarig, Trafik- och naturkontoret

Men kommunens anlitade snöröjning hann inte med alla vägar på grund av trafikkaos.
– Våra resurser hade fullt sjå bara med att dra loss bussar som man fick bogsera bort. Då tog man beslutet att främst ploga huvudleder och bussgator för att säkra samhällsviktiga insatser i första hand, säger Christer Lundqvist, driftsansvarig på kommunens trafik- och naturkontor.

Kommunen har efteråt haft ett uppföljande möte med bussbolaget Arriva som fick bogsera ett 60-tal bussar bara i Täby. Ett tag stängdes busstrafiken helt och Christer Lundqvist tror att det kommer att krävas om liknande väderförhållanden inträffar.
– I vissa lägen kanske man ska stoppa trafiken helt enkelt och lägga in vårt veto. Vi kanske behöver kunna påverka Arriva om det är extrema förhållanden för de har haft det tungt i hela regionen, det är inte snöröjningen som är dålig.

Från Arrivas sida tar bolaget beslut om trafiken ska ställas in beroende på hur framkomligheten ser ut men också utifrån säkerheten för resenärer och personal, enligt Jenny Egeland, presstalesperson på Arriva.
– Sedan har vi en dialog med väghållare och SL kring den typen av beslut och vi är väldigt positiva till en fördjupad dialog även direkt med kommunen.

Ni har fått många klagomål på busstrafiken vad kan ni säga till ilskna bussresenärer?
– Det vi kan se är att vi har fått något fler kundsynpunkter på busstrafiken dessa dagar än normalt och det är inte så konstigt med tanke på att busstrafiken i norra delarna till stor del stod still under onsdagen och hade kraftiga störningar under torsdagen. De flesta synpunkter vi fått in rör information till resenärer så där ser vi att det finns saker vi kan titta på och förbättra för framtiden.