Kommunikatörer på frammarsch

Flera Södertörnskommuner avsätter allt större resurser till kommunikatörer.

Samtidigt kämpar många redaktioner med svåra ekonomiska problem.

– Just nu är det definitivt så att journalisterna är den svagare parten, säger Lars Nord, professor i medie- och kommunikationsvetenskap.

Lokaltidningen Mitt i har kartlagt kommunernas utgifter för informatörer/kommunikatörer i Södertörnskommunerna Huddinge, Botkyrka, Salem, Haninge och Tyresö. Trenden är att allt större summor går till kommunikatörer, vars arbete delvis handlar om att i positiva termer förmedla det som kommunen gör. Samtidigt ökar inte antalet journalister som bevakar kommunerna och de redaktioner som finns är under hård ekonomisk press.

Enligt Lars Nord, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, är det här något som syns över hela landet.

– Många har gjort de här inventeringarna och sett samma resultat, att redaktionerna slimmas samtidigt som kommunikatörsyrket växer, säger han.

Lars Nord menar, att det eftersträvansvärda är att ha en balans mellan kommunikatörer och journalister, där båda parter har likartade resurser.

– Just nu är det definitivt så att journalisterna är den svagare parten. Det gör att kommunikatörernas pressmeddelande får allt lättare att ta sig in i olika mediekanaler, även i obearbetad form. Det säger ju sig självt att en stressad journalist med krav på att hantera text, bild och ljud hellre tar sig an något lättjobbat, än att den utövar adekvat kommunbevakning där den själv sätter agendan, säger han.

– Detta, i kombination med att allt fler medier också försöker tjäna pengar på att framställa reklam i redaktionellt format, gör att medborgarna får allt svårare att se vem avsändaren till olika nyheter är, säger Lars Nord.

Tyresö kommun tillhör dem som utökat sin kommunikationsstab de senaste två åren. Karin Hassler, kommunikationschef, tycker dock att frågan om kommunikatörernas roll ofta överdramatiseras.

– Jag tror att man kanske inte förstår kommunikatörernas uppdrag. Jättemycket tid går åt till att uppdatera information om kommunens service och medborgarnas rättigheter på webben. I mediedebatten framställs det ibland som om vi sprider dimmor, men det är absolut inte vår önskan. Fast visst, vi skriver inte artiklar om missnöjda medborgare. Ser vi att det finns ett missnöje försöker vi istället skapa förståelse för de beslut som fattas, säger hon.

Karin Hassler menar att vissa kommunikatörer också jobbar mycket med intern kommunikation. Det externa arbetet handlar till stor del om att göra det lätt för medborgare att få information om service och tjänster, att i olika kanaler redogöra för vad skattepengarna används till och att visa hur kommunen utvecklas.

– Vi jobbar en del för att få Tyresöborna att känna sig stolta över sin kommun, vilket de faktiskt också är. Där jobbar vi mycket med sociala medier, säger hon.

Men att det skulle vara kommunikatörerna som sätter agendan för den information som kommer ut i den lokala tidningen eller radion, tycker hon inte stämmer.

– Jag tycker att de lokala medierna sätter agendan. Sedan ser vi ju förstås att de tar upp saker som vi redan tagit upp på vår webbsida.

Med inträdet av sociala medier förs också många offentliga diskussioner direkt mellan kommunen och medborgarna, utan inblandning av den lokala tidningen eller radion.

– Så på det viset kan man ju säga att det till stor del är medborgarna som sätter agendan, och visar vad vi behöver informera bättre om, säger Karin Hassler.

Bland de undersökta kommunerna skiljer sig Salems från de övriga med endast en kommunikatör och det är kommunikationschefen.

– Vi anställde en kommunikatör 2002 och så har vi haft det sedan dess. Det är vad vi har behov av än i dag. Sedan har ju olika befattningshavare på förvaltningarna också ett kommunikationsansvar, säger Lennart Kalderén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Fakta

Huddinge har 26 kommunikatörer

Kommun (antal invånare) (Antal informatörer/kommunikatörer) lön 2014 (Antal informatörer/kommunikatörer) lön 2016

Salem (16 426) i.u. (1) 516 000

Tyresö (46 177) (5) 2 433 600 (7) 3 450 600

Haninge (83 866) (13) 4 987 000 (12,5) 5 349 600

Botkyrka (89 925) (18) 8 276 460 (23) 10 567 992

Huddinge (105 311) (20) 8 791 680 (26) 12 260 028