ANNONS

Kommunväxeln, hallå, hallå?

Att hamna rätt i kommunhuset via telefon eller mejl är inte alltid så lätt.
Att hamna rätt i kommunhuset via telefon eller mejl är inte alltid så lätt.
Danderyds kommun är sämre än snittet när det kommer till att svara på enkla frågor via telefon eller mejl.
ANNONS

Danderyd

I en undersökning av Sveriges kommuner och landsting (SKL), konstateras det att färre än varannan person som kontaktar Danderyds kommun med en enkel fråga per telefon får svar på den. Det är en försämring jämfört med förra året och gör att kommunen placerar sig under genomsnittet av de 183 undersökta kommunerna.

– Det är någonting som vi måste jobba med. Det är ett arrangerat test och inte riktiga kommuninvånare som suttit och ringt, men oavsett vad så är ju resultatet inte tillfredställande, säger kommunens kvalitetschef Agneta Sjöberg.

Vad kan ni göra för att bli bättre?

– Det finns ju många delar i det såklart. Till exempel att växeln har en uppdaterad lista över vem som arbetar med vilken fråga så att samtalen kopplas till rätt person. Jag besöka kontoren och se vad vi kan jobba med. Det är viktigt att komma ihåg att det ytterst är medborgarna vi jobbar för, så det är viktigt att vi är tillgängliga och kan ge svar på deras frågor.

SKL slår också fast att tre av tio personer inte får svar på en enkel mejlfråga inom två dagar. Det gör att kommunen att placerar sig på en tjugonde plats från botten.

Vad tycker du är en rimlig tid att vänta för att få svar på en enkel fråga via mejl?

– Det beror på vad frågan gäller. Men i fallet med den här undersökningen, då frågan inte har direkt koppling till ett visst ärende, så ska det inte behöva ta mer än två dagar, säger Agneta Sjöberg.

Det finns också flera positiva saker från undersökning. På utbildningssidan har kommunen toppresultat. Dessutom har tillgängligheten till huvudbiblioteket fått sig ett rejält lyft jämfört med förra året efter att man infört ett lånekort som gör det möjligt ta sig in i biblioteket efter öppettid.

ANNONS