Konduktören: ”Dödsstöten för vår yrkesgrupp”

tommy-roslagsbanan-konduktor2-1
Tommy älskar sitt jobb och sammanhållningen bland kollegorna, men stämningen är nu orolig.
Idag rullade Roslagsbanan utan konduktör för första gången på 133 år. Ett nytt blippsystem har tagit över jobbet vilket skapar stor oro bland de anställda.
– Vi vet inte om det här är dödsstöten för vår yrkesgrupp, säger Tommy som kollat biljetter på Roslagsbanan i 25 år.

På fredagen avgick första resorna på Roslagsbanan där åkkorten måste blippas vid betalstolpar på stationen.

För efter 133 år i tjänst är Roslagsbanans konduktörer numer ett minne blott, och med dem även resenärernas möjlighet att köpa sin biljett ombord på tågen.

Stor osäkerhet för anställda

De tidigare konduktörerna är kvar som tågvärdar – men frågan är hur länge.

– De säger att ingenting kommer att förändras och att vi kommer vara kvar på tåget men nu har den arbetsuppgift vi är mest vana vid, själva grundbulten i yrket och det vi faktiskt gör, tagits bort, säger Tommy som hjälpt folk med deras biljetter i 25 år och bor i Vallentuna.

tommy-roslagsbanan-konduktor-1

Tommy har jobbat på Roslagsbanan i 25 år, nu är framtiden oviss. Foto: Wilhelm Jaresand.

Enligt honom har det här skapat en otrygghet bland kollegorna vars fantastiska gemenskap alltid varit en av de bästa delarna med jobbet.

Nu beskriver han stämningen som mer orolig.

– Många har jobbat tillsammans här länge och tycker det här är jobbigt. Finns en stor oro om hur det blir i framtiden. Vi vet inte om det här är dödsstöten för vår yrkesgrupp.

Starka gemenskapen riskeras

En annan konduktör bekräftar känslan av oro kring ovissheten men vill vara anonym. Båda berättar om folk som skulle jobba ett år för att sedan fortsätta med studierna, men som inte lyckas slita sig när de väl kommit in i yrket.

– Just det här med att träffa och hjälpa människor är så sjukt roligt, men den biten försvinner lite när vi blir av med våra maskiner, säger Tommy.

– Vi kommer inte kunna hjälpa folk med frågor om deras månadskort och reskassor. Det kommer bli mer anonymt att resa.

Frågetecken kring säkerheten

Om tågpersonalen försvinner helt blir det nog när de nya tågen sätts in om ett par år. De största frågetecknen är då kring säkerheten ombord.

– Många frågar var vi kommer ta vägen med tanke på att det är vi som hjälper yngre barn att kontakta mamma och pappa när tågen stannar och hjälper äldre och handikappade att komma fram säkert och så.

Tvingas betala mer än nödvändigt

På Östra station är det flera som inte förstår hur betalstolparna fungerar – och när de får det förklarat för sig ändå har en del frågor.

– Så minsta paketet man kan köpa är fyra biljetter? Vill man bara ha en eller två så går det alltså inte? säger Britt-Marie Hägg till SL:s informatörer på plats.

Britt-Marie Hägg får hjälp av tidigare konduktören och nuvarande tågvärden Tommy. Foto: Wilhelm Jaresand.

Hon påpekar att man alltså måste handla mer än man behöver och att nya systemet samtidigt tar bort möjligheten att vara spontan.

– Det är omöjligt att resa om man inte planerat för det. Är man till exempel ute och går och vill åka ett par stationer och sedan fortsätta gå måste man ha tänkt på det innan.

Gillar den mänskliga kontakten

Tåget mot Viggbyholm lämnar stationen. Inger sitter i mittenvagnen på väg ut till Hägernäs för att hälsa på kompisar.

Hon gör det då och då men kommer aldrig riktigt ihåg vilken buss hon ska byta till eller var den går från.

– Sen vet jag inte exakt var jag ska stiga av heller. Ska fråga. Det är trevligt att fråga, jag gillar den mänskliga kontakten.

tommy-roslagsbanan-konduktor-inger-1

Inger gillar den mänskliga kontakt som konduktörer innebär. Foto: Wilhelm Jaresand.