ANNONS

Konduktörer bort på tvärbana och lokaltåg

För att få fler att betala planeras att införa spärrar vid alla lokalbanor.
För att få fler att betala planeras att införa spärrar vid alla lokalbanor.
60 procent är betalande resenärer på tvärbanan, Saltsjöbanan och andra lokalbanor.

Nu vill trafikförvaltningen sätta upp spärrar för att få fler att betala.
ANNONS

Fysiska spärrar vid lämpliga stationer. Visuella spärrlinjer på samtliga plattformar. Fasta valideringsstolpar och utökade biljettkontroller.

Detta är lösningen som trafikförvaltningen har tagit fram för de så kallade lokalbanorna i Stockholm. De linjer som berörs är Tvärbanan, Roslagsbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan.

– Det är enligt oss ett bättre sätt att få betalt, och möjliggör att vi får en bättre trafik totalt sett, säger Anders Lindström, chef vid trafikförvaltningen.

Han menar att det system som är i dag, att konduktörer går runt på tågen och kontrollerar biljetter, inte fungerar. För få betalar.

Enligt förvaltningen är intäktsbortfallet beräknat att landa på 30 miljoner kronor för 2014.

Förhoppningen är att spärrar och dylikt ska börja byggas så snart som möjligt. Vid perronger där detta inte går ska i stället en spärrlinje upp och kontrollanter ska stå på perrongen. Biljettförsäljning och kontroll ombord på tågen försvinner helt.

Om systemet innebär uppsägningar av de konduktörer som finns i dag vill inte Anders Lindström uttala sig om.

– Exakt hur det slår kan jag inte svara på. Ett nytt system innebär alltid konsekvenser, nu vill vi säkra biljettintäkterna.

Juwanro Haddad är lokal ombudsman vid den fackliga organisationen Seko.

ANNONS

– Jag har fått 30 samtal bara på två dygn. Vi har flera hundra konduktörer och de är nu mycket oroliga över att de ska förlora jobben.

Han är kritisk till det nya systemet, där betalvärdar ska finnas där det saknas spärrar.

– Ska de hindra folk att gå på tåget om de inte har biljetter? De som plankar kommer ju kunna planka betydligt lättare.

Dessutom, menar Juwanro Haddad, innebär systemet att förarna får ett ensamarbete, något som inte att föredra ur säkerhetssynpunkt.

Ärendet togs upp på trafiknämnden förra tisdagen, men har nu återremitterats till förvaltningen. Bland annat då berörd personal på tågen fick informationen via media.

– Det bör föras en dialog mellan trafikförvaltningen och facket innan beslut tas. Vi ska ta ställning till förslaget efter att det har skett mellan de olika parterna och vi fått se vad det mynnat ut i, säger Claes Wersäll, som är pressekreterare åt Christer G Wennerholm (M), ordförande i trafiknämnden.

Ärendet ska behandlas på nästa sammanträde, den 7 oktober.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Tyresö direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.