Konduktörer ersätts med stolpar

SL:s Ditte Kahlström Jansson och Fredrik Cavalli-Björkman visar de nya biljettavläsningsstolparna i Liljeholmen.
SL:s Ditte Kahlström Jansson och Fredrik Cavalli-Björkman visar de nya biljettavläsningsstolparna i Liljeholmen.
I morgon fredag går en epok i graven. Konduktörerna på Nockeby- och Tvärbanan ersätts av 115 biljettavläsningsstolpar som är utplacerade vid alla perronger.

Från och med fredagen den 10 juni försvinner konduktörerna ombord på spårvagnarna på Nockebybanan och Tvärbanan. I stället måste resenärer köpa och läsa av sina biljetter innan de kliver ombord.

Vid en pressträff i Liljeholmen berättade SL:s biträdande trafikchef Fredrik Cavalli-Björkman varför det här systemet införs.

– Det här kommer att öka våra intäkter. Under rusningstid hinner konduktörerna inte med att kontrollera resenärernas biljetter i tillräcklig utsträckning, säger han.

De 115 biljettavläsningsstolparna har pekskärmar där man kan läsa av sin biljett eller Accesskort. De är noggrant utformade för att fungera för funktionshindrade personer, berättade SL:s tillgänglighetsexpert Ditte Kahlström Jansson.

Dessa stolpar eller ”validatorer” som Fredrik Cavalli-Björkman kallar dem är en del av ett pilotförsök som pågår året ut.

– I december ska vi redovisa resultaten från försöksperioden. Om trafiknämnden tycker att det faller väl ut kan liknande system införas på fler ställen, säger han.

SL har betalat cirka 16 miljoner kronor för att få upp stolparna. Samtidigt räknar bolaget med att biljettintäkterna ökar med 13,5 miljoner kronor under pilotförsöket. Ett annat skäl till införandet är konduktörernas arbetsmiljö.

– Den valideringsutrustning som konduktörerna har burit är utdömd av arbetsmiljöskäl. Den utrustningen gick inte att krympa mer och därför var vi tvungna att tänka nytt.

På frågan om hur många konduktörer som berörs av detta hänvisade Fredrik Cavalli-Björkman till entreprenören Arriva.

– Under testperioden är det tänkt att konduktörerna ska jobba kvar med andra uppgifter.

På sidan för Facebook-gruppen ”Rör inte min konduktör” har många uttalat sig kritiskt mot denna förändring och varnat för att det kommer att leda till mer plankning, otrygghet och skadegörelse. Under testperioden ska SL införa mer biljettkontroller och man ska utvärdera hur tryggheten påverkas.

– Trygghet är en av de viktigaste delarna av vår verksamhet. Vi har även andra trygghetsskapande åtgärder i form av trygghetsvärdar, ordningsvakter och en trygghetscentral som man kan ringa ringa dygnet runt, säger Fredrik Cavalli-Björkman.