ANNONS

Presentkorts-företag begärd i konkurs – tusentals drabbade

Presentkortsföretag i ekonomiska bekymmer.
Cashcom har inte fått sälja presentkort i Östermalmshallen eller Moodgallerian sedan i september.
Cashcom som sålt presentkort till Moodgallerian, Östermalmhallen och flera andra köpcentrum i Stockholm går i konkurs.
Men kunder uppmanas att vara lugna.
– Vi är väldigt angelägna om att det inte ska drabba våra kunder, säger fastighetsägaren i Moodgallerian.
ANNONS

Företaget Cashcom har tidigare sålt presentkorten och handlarna har sedan fått pengar när kunden handlat med gåvokortet. Cashcom har då också tagit en provision för gåvokorten. 

Men Cashcom har länge brottats med ekonomiska problem och ansökte på onsdagen om att försättas i konkurs. 

Östermalmshallens handlare har sedan i april inte fått betalt av företaget. 

– I september fick vi varningsflagg och då slutade vi att sälja fler kort, skriver Ulf Elmqvist, ordförande i Östermalmshallens företagarförening, i ett mejl till Mitt i.

Många lär ha drabbats

Nyligen gick även Cashcoms systerbolag Goyada i konkurs. Totalt kan det handla om 10 000-tals svenskar som drabbas av kortföretagens kriser uppger Breakit.

– Vi har bett kunderna att skriva upp mail och namn så att vi kan nå dem när vi vet vad vi ska göra. Vi hade hoppats komma någon vart med Cashcom men nu är det spåret kört, skriver Ulf Elmqvist. 

Moodgallerian slutade också sälja Cashcoms presentkort i september 2019. Men sålda presentkort gäller som betalningsmedel i gallerians butiker fram till kortets utgångsdatum.

– Vi är väldigt angelägna om att Cashcoms finansiella problem inte ska drabba vare sig våra butiker eller Mood Stockholms besökare. Skulle en konkurs bli aktuell, eller om Cashcom på annat sätt brister i utbetalningen till våra hyresgäster, kommer Mood Stockholm att garantera utebliven betalning av utstående presentkortsbelopp, skrev Tina Landelius, presskontakt på AMF fastigheter i ett mejl precis innan konkursansökan skickades till tingsrätten.

ANNONS

Vill ha bra relationer

Efter att den renoverade Östermalmshallen öppnar i mars ska handlarna diskutera någon form av kompensation även där.

– Inte för att vi har skyldighet rent juridiskt att täcka för Cashcoms ohederlighet utan för att vi vill ha långsiktiga och bra relationer med saluhallens kunder. Samt att vi känner för dem i denna jobbiga situation, skriver Ulf Elmqvist som ber de drabbade om tålamod och att spara korten.

Mitt i har utan lycka sökt Cashcom. Advokaten som föreslås bli företagets konkursförvaltare vill avvakta med kommentarer tills att han har utsetts till konkursförvaltare.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Östermalm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.